Liberaal Democratische Partij - best interessant!

Wed Sep 13 14:03:58 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Kaj Leers <mail at KAJLEERS.NL>,
>Heb de site van die knakkers even bekeken en het ziet er eigenlijk best
>goed uit.. Hein, jij zou grote delen van dat manifest zelf geschreven
>kunnen hebben! www.libdem.nl

 Ik heb hun manifest vergeleken met het D66-programma aan de hand van de
 keywords die ik eerder koos om het D66-manifest te analyseren,

 Op basis van de input,
    https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0609&L=d66&X=&P=R5520
    https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0609&L=d66&X=&P=R16249
    http://www.libdem.nl/manifest.pdf
 vindt men dan het volgende...

 Keyword           Frequentie     Frequentie
                   in Programma   in Manifest
                   D66            LDP
 Europa                32             12
 Vrijheid              26              9
 Democratie            17              1
 Toekomst              13             10
 Waarden                9              6
 Solidariteit           4              0
 Burgemeester           4              1
 Hervormingen           2              1
 Kiesstelsel            2              1
 Vrijzinnig             1              0
 Sociaal-liberaal       0              0
                      110             41 (correctiefactor: 2.7)

 Opmerkingen...
  * D66 en de LDP doen niet voor elkaar onder qua Europa en Vrijheid.
  * De LDP is twee maal zovaak in de 'toekomst' en 'waarden' verstrikt
    geraakt dan D66 nu al is (ook al niet gering).
  * Voor de rest maakt het of niet uit of het doet er niet toe.

 De balans valt bslist negatief uit. Het stuk is helder, reflectief en
 bondig (bravo) naar het is beslist niet vrijzinnig (een gemiste kans).

 Overstappen vanuit D66 naar de LDP, mocht D66 inderdaad binnenkort
 ineenstorten, heeft daarom beslist geen zin.

 --> Nederland heeft een waarlijk vrijzinnig-democratische partij
     nodig. Noch het huidige D66, noch de LDP is zo'n partij.

 Mocht D66 na de verkiezingen ineenstorten, dan moet er een nieuwe
 'Vrijzinnig Democratische Bond' komen die tegenwicht kan bieden aan de
 toenemende conservatieve trend in Nederland. Aan na-apers van het hui-
 dige D66 heeft niemand niets. Niemand zit op een LDP te wachten.