Gratis kinderopvang voor werkenden

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Sep 12 16:47:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 9/12/06, w.t. jouwstra <tjouwstra at wxs.nl> wrote:
> Mark,
>
> Wat moet D66 nu met extra kinderbijslag voor iedereen die meer dan modaal
> verdient.

Ach, ik ben erg voor inkomensonafhankelijke maatregelen, anders loopt
de armoedeval zo snel op... Ik zie kinderbijslag als een rugzakje
zonder oormerken, erg vrijzinnig dus. Dat dat betekent dat er ook
gezinnen met kinderen zijn die dit geld niet echt nodig hebben, dat
vind ik niet zo belangrijk. En die betalen als het goed is ook flink
wat belastingen, dus zo erg is dat nou ook weer niet. Hetzelfde geldt
ook voor de heffingskorting en andere genierieke maatregelen. En dan
ook maar een wedervraag: wat moet D66 nu met gratis kinderopvang voor
bovenmodale tweeverdieners?

> Is het krijgen van kinderen nu ook al voorwerp van overheidszorg?

Niet het krijgen, maar het opvoeden. En dat de overheid kansen voor
alle kinderen vergroot door generiek inkomensbeleid lijkt me erg
zinnig. Vervelend wordt het pas als de overheid allemaal
politiek-correcte voorwaarden gaat stellen aan financiele
ondersteuning. Dat komt immers bij de minder verdienenden onder ons
neer op 'het afgeven van het stuur van je leven' aan de overheid. Nog
los van alle onnodige bureaucratie.

> Bij een grotere deelname van vrouwen aan het arbeidsproces kan ik me als lid
> van de samenleving wel iets voorstellen,

Je werkt toch primair voor jezelf en je gezin? Of is het in Nederland
al zo erg gesteld dat je primair voor de samenleving werkt?

dat dat -gegeven de biologische
> rolverdeling- moet leiden tot een goede kinderoppasregeling, dat begrijp ik
> ook.

Goede kinderopvang is uiteraard nuttig, maar wat is de taak van de
overheid? Ik denk dat er een taak ligt, maar wel een heel andere dan
wat er nu door zo'n beetje alle partijen wordt voorgesteld.

 Het begrip gratis stuit me tegen de borst, niet omdat de vette
> kapitalisten met hun dikke huizen en idem auto's dat wel zelf kunnen
> betalen, zoals Ger dat vanochtend weer als karikatuur neerzette, maar omdat
> je als ouder er ook iets voor over moet  hebben.

Ik ben het eens met Bart dat dit soort gratis regelingen, of het nou
kinderopvang of OV is, niet bepaald bevorderend werken voor de
efficiency en de kwaliteit.

Maar als je bedoelt dat ouders geholpen door de overheid in Nederland
lekker freewheelend hun kinderen op kunnen voeden vanwege alle
financiele ondersteuning door de overheid, dan denk ik dat je ongelijk
hebt. Zo leidt volgens het CBS het krijgen van een kind gemiddeld tot
een daling van koopkracht met 20% (het zogenaamde 'gezinsdal'). Zie:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/896EB0D5-33C3-4F3A-92FB-990BA19A66E0/0/2004k4b15p061art.pdf

De huidige kinderbijslag zit hierin uiteraard reeds verdisconteerd,
maar is vergeleken met die 20% koopkrachtdaling uiteraard ook peanuts.
En dus zijn o.a. de kosten van kinderopvang, maar ook van investeren
in bv een huis of opleiding, voor velen te hoog. Daar zou ik graag een
oplossing voor zien, zonder iedereen maar ruecksichtlos te dwingen in
tweeverdienersbanen en de opvoeding dientengevolge bijna geheel en
zonder kosten uit te besteden aan de overheid.

Groeten,
Mark Giebels