Gratis kinderopvang voor werkenden

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Sep 12 10:38:56 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Eens Ger. De overheid wil weer eens flink sturen in ons leven en D66
> doet er volop aan mee. Gatver.

Gratis is meestal duur en/of slecht, want de ze komen toch wel en er
wordt toch wel betaald. Daarom vind ik dat de klant moet betalen voor
wat z/hij krijgt. Zodat a) de prikkel blijft voor de branche om het
beter te doen dan de concurrentie en b) de ouders doelmatig gebruik te
laten maken van de dienst, dus waar het kan zelf voor de kinderen te
zorgen of familie/bekenden daarvoor in te schakelen.

Los daarvan is het wel de bedoeling dat de moeder niet jaren min of meer
gedwongen uit het arbeidsproces verdwijnt, met alle gevolgen voor de
carrière. Dus dat er geld is om de combinatie werk-kinderen te
vergemakkelijken is wel goed.

Argumenten over rijken vs. armen vind ik onzin. De belasting is er om de
rijkeren naar draagkracht mee te laten betalen aan het collectief, dat
is daarmee dan ook klaar en uit, val ze dan daarna niet steeds weer
lastig met dat ze nergens van mogen profiteren of meer moeten betalen
voor hetzelfde.

Dus: D66 is inderdaad een beetje meegesleept door de waan van de dag, en
de wens om mee te doen met de 'leuke dingen voor de mensen' die op
typisch PvdA manier niets lijken te kosten.

Bart