Hoe schrijft een beta ook al weer een verkiezingsprogramma ?

Thu Sep 7 12:31:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Leuk klusje voor je de komende dagen:

 Ik doe dat soort dingen gewoon in m'n hoofd... ik denk heel visueel,
 niet echt in woorden.   :-)

 Het valt op dat de tweede kolom in het programmam niet voorkomt (is ook
 niet gebruikelijk - maar het is wel zo gemakkelijk daar waar het gaat
 om de positiebepaling en wijziging daarin) en dat de derde en vierde
 'tactisch' (?) zijn samengevoegd. Hiermee worden strijdigheden bedekt
 (bijv. zo'n identificatie-plicht).

 Als het gaat om de koerscrisis en de profilering t.o.v. CDA en VVD kan de
 derde kolom belangrijk zijn; daar waar het gaat om zowel de terugkeer
 van vrijzinnigheid binnen D66 als de profilering t.o.v. de PvdA (belang-
 rijk daar waar het gaat wil men het vroegere D66-electoraat opnieuw aan
 D66 te binden) is de vierde kolom van belang. Die analyse kan men in het
 programma voorkouwen; mensen kunnen het oneens zijn met wat er dan ge-
 zegd wordt maar *niet* met de analyse zelf. Je hebt ze dus al voor de
 helft over de streep.

 Wie een beetje tactisch is, kan het programma ietwat opportunistisch aan
 een maximaal electoraal effect aanpassen. Ik zou daar beslist voor zijn.
 Men kan het programma zo aanpassen dat men zoveel mogelijk stemmen van
 PvdA, CDA en VVD afsnoept.

 Nu moet Pechtold dat allemaal zelf doen - dat betekent dus extra werk.
 Werk dat al gedaan had kunnen zijn als het programma meer 'beta'-achtig
 zou zijn geweest.

 Het lijkt me overigens wel dat als men dit analytisch schema op het
 voorliggende conceptprogramma loslaat dit genadeloos een sociaal-liberale
 ideologie zou blootleggen in plaats van dat er van een pragmatische
 vrijzinnig-democratische aanpak zou blijken.

 Men had dit laatste er wel in kunnen verdisconteren. Men moet gewoon een
 beetje men concepten spelen... meer opvatten als een puzzeltje. Als deze
 af is, dan is het ook in analytisch opzicht perfect.

 Marc Fluks, Amsterdam

+------------------+-------------------+------------------+------------------+
| Beleidsterrein   | Wat deed D66 de   | Wat wil D66 hier | Wat wil D66 hier |
|                  | afgelopen periode | hetzelfde houden | veranderen       |
+------------------+-------------------+------------------+------------------+
| Beleidsterrein 1 | * Punt 1          | * Punt 1         | * Punt 1         |
|                  | * Punt 2^a        | * Punt 2         | * Punt 2         |
|                  | * Punt 3          | * Punt 3         | * Punt 3         |
|                  | * Punt 4          | * Punt 4^b       | * Punt 4         |
| Beleidsterrein 2 | * Punt 1          | * Punt 1         | * Punt 1         |
|                  | * Punt 2          | * Punt 2         | * Punt 2         |
|                  | * Punt 3          | * Punt 3         | * Punt 3^c       |
|                  | * Punt 4          | * Punt 4         | * Punt 4         |
 Noot a: blablabla
 Noot b: blbblbblb
 Noot c: blcblcblc