Normen en waarden: Balkenende wil dwangopvoeding

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Sep 2 12:50:55 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bron:  Trouw
> Datum: 2 september 2006
>

> Balkenende wil dwangopvoeding
> -----------------------------
>
> Het kabinet zet alles op alles om grote groepen jongeren gedwongen naar een
> heropvoedingskamp te sturen. Zelfs al hebben ze geen strafblad.

Dat kan dus niet.

> Het gaat om jongeren die van school zijn, geen werk hebben
> en geen uitkering krijgen.

Arbeit macht frei?

Het sociale gezicht van het CDA?

> Er zijn 12.000 tot 14.000 'probleemjongeren'.

Probleemjongeren bestaan niet, ze zijn het
slachtoffer van een zgn democratisch bestuurd land
dat kompleet gestoord aan het worden is.

 > Formeel doen ze niets
> onwettigs, waardoor ze ongrijpbaar zijn.

Wat is dit voor mallote redenering?

> Volgens premier Balkenende gaat het om jongeren zonder diploma's en dus zonder
> perspectief.

Het is zijn taak hen dat te bieden. Laten we het
zijn 'oogst' noemen.

 >'Ze gaan rondhangen, rottigheid uithalen zoals
 > vernielingen en bedreigingen.

Er valt (nog) weinig te oogsten voor hen?

 > Ze lopen een grote kans in de criminaliteit te
belanden. We
> moeten het mogelijk maken dat deze jongeren ondersteuning en begeleiding
> krijgen, zich herscholen en werkervaring opdoen. Zonodig met dwang.'

Concentratiekampen in een uiterst modern jasje?

> Bureau Berenschot heeft op verzoek van het kabinet onderzocht met welk wettelijk
> middel deze dwang tot heropvoeding kan worden gerealiseerd. Berenschot heeft
> geconcludeerd dat het met de huidige wetten niet mogelijk is. 'Het kabinet legt
> zich daar niet bij neer', stelde Balkenende gisteren na het kabinetsberaad.

Dan moet hij opstappen en anderen een kans bieden.
Zijn beleid gaat van kwaad tot erger.

Snap ook niet waarom D66 niet tegen dat domme gebral
tegenover de jongeren in het verweer komt. Heb hier
eerder al verwezen naar rapporten over hun
achterlijke opvoedingsgedachten die nu in praktijk
komen?

> Er wordt nu gewerkt aan een wetsvoorstel
> waarbij gedwongen heropvoeding ook voor
> meerderjarige jongeren mogelijk wordt.

Daar ben ik blij mee. Balkenende zelf enzijn crou
lijkt me daar bij uitstek voor in aanmerking te komen.

> Tegelijkertijd trekt het kabinet 10
> miljoen euro uit om alvast experimenteel met dit soort opvoedkampen te gaan
> werken.

En dat mag ik geen ASO-kabinet noemen?

> Het voorstel past in de reeks maatregelen die het kabinet neemt om probleem-
> jongeren aan te pakken. Zo wordt de leerplichtleeftijd verhoogd tot 18 jaar en
> komt er een leerwerkplicht tot 23 jaar. Voor meerderjarige jongeren die al het
> criminele pad op zijn, moet het ook mogelijk worden ze dwingend 'onder toezicht'
> te stellen of in een heropvoedingskamp te plaatsen.
>
> Voorzitter Hans de Boer van de Taskforce Jeugdwerkloosheid is blij met het
> kabinetsbesluit. Volgens hem wordt hiermee voorkomen dat deze jongeren
> maatschappelijk afglijden.

Hahaha...... wat een onnozele opmerking. Volgens mij
is de maatschappij zelf aan het afgelijden en zijn
het de jongeren die hen die spiegel voorhouden.

Vrachtwagenchauffeur, joe name it kunnen ze allemaal
niet meer worden, want komen anderen hier doen.

Het verlies aan perspectief voor zichzelf wordt hen
ontnomen door beleid van de achtereen volgende
kabinetten Balkenende zelf.

Hij kon het eerder al niet uitleggen, benieuwd hoe
ie dit gaat uitleggen.

> Eerder dit jaar riep hij het kabinet ook op om juist
> voor deze groep die tussen wal en schip valt, iets te doen. 'Het gaat om de
> toekomst van deze jongeren. Het is in hun belang. Als we niets doen, ontstaat
> er een groot maatschappelijk probleem', aldus De Boer.

Nee, het groot maatschappelijk probleem is er al.
Dat wordt afgewenteld op die zwakkeren zelf. Biedt
echte perspectieven voor hen, en een die vertrouwen
   biedt voor de toekomst.

'Vertrouwen' is toch de (overigens nietszeggende)
'slogan' voor de komende jaren van diezelfde
Balkenende?

Waarin dan?  Dat op het moment dat hij in zijn
doelstellingen faalt maar aan  mijn kinderen gaat
zitten om ze af te richten?

Henk Elegeert