Bloedzeteltjes

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Oct 31 02:35:46 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris B. wrote:

>Je grijpt een actie van een Turkse club aan om Fatma en daarmee het huidige D66 aan te pakken. Jouw voorkeur gaat zeker uit naar partijen waar "hippe, bijdetijdse" Partijvoorzitters Kamerkandidaten per bot SMS-je van de Kandidatenlijst afgooien? Nee, dat zijn stijlvolle clubs (dit was dus de PvdA in deze zelfde affaire...).

wat de PvdA heeft gedaan interesseert me even niet. Altijd die
vergelijkingen met anderen. Ik bekommer me hoe mijn eigen D66,
waarbinnen ik tegen 100 muren ben opgelopen, omgaat met moeilijke
gewetensvragen. Milieu, massamoord, moraal.
Ik vind het slap om geen stelling te nemen, omdat je weet dat het slecht
valt bij de Turkse gemeente alhier.
Fatma en Alexander wísten dat dit zou gebeuren, dat de Turkse
Nationalisten de PvdA en het CDA zouden verketteren, en D66 op handen
dragen, omdat Ftama weigert stelling te nemen tegen de genocide. Onder
mom van vrijheid van meningsuiting.
Je mag alles vinden, maar alles heeft ook consequenties.

>Heb je Fatma's website geraadpleegd hoe zij tegen deze zaak aankijkt? Zo te lezen niet, want je impliceert dat zij achter deze Jingo-isten staat of hun analyse deelt, QUOD NON!

Nee, ze staat misschien niet achter ze. Maar ze neemt geen stelling. En
ze weet als geen ander wat dat betekent in de Turkse context. Ze is niet
onschuldig, of slachtoffer, ze weet donders goed wat ze doet. En niet doet.

>  Iedereen die Fatma, en de D66 kaderleden in het algemeen kent, weet dat iedere vergelijking van hun opvattingen met die van Seselj, de dichter-president Karadzjic, en de Servische Academie van Wetenschappen rond opportunist Milosevic NERGENS op slaat, een infame leugen is. Als Fatma zo'n nationalistische Turk was, had ze zich nooit bij D66 thuis gevoeld.

Ik heb het over een mechanisme: ontkenning. een mechanisme dat veel
plaatsvindt als mensen misdaden hebben gepleegd, of als een land met een
verleden wordt geconfronteerd. Ontkennen is een belediging aan hen die
geleden hebben, die vermoord zijn, die verwoest zijn. Fatma heeft er als
moderne Nederlandse vrouw inderdaad persoonlijk niets mee te maken, maar
ze presenteert zich ook als Turkse kandidate, haar website is tweetalig:
Turks en Nederlands, en daarmee heeft ze verantwoordelijkheid op haar
schouders geladen. Die ontloopt ze.

>Daarbij komt de vraag, wat zij of de rest van D66 tegen deze propaganda-actie van een totaal andere club zou kunnen doen,

Heel simpel: stevig stelling nemen.