weer eens goed nieuws

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat Oct 28 23:22:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Inderdaad, dat zie je goed. Het heeft ook iets te maken met een algehele
> cultuur: minachting voor senioriteit, overdreven bewondering voor jong,
> snel, flitsend.

Onze cultuur is inderdaad dol op jeugdig, mooi etc. Begrijp ik nu goed dat
jij, waarde vrijzinnig democraat van Meeteren, de maatschappij wil
corrigeren op dit punt ;-)

> Jongerenb zijn inderdaad kneedbaar, ouderen laten zich
> oor aannaien, leggen vaak de vinger op de zere plek en hebben door hun
> ervaring sneller door als ze genaaid worden.

Goeie eigenschappen als je het mij vraagt.

> Ouderen zijn dus lastig, en
> dat is voor die manager van jou een pain in the ass.

Zeker en ik geef hem groot gelijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem
daarbij hoef te helpen. Ik ben namelijk zelf - het zal je niet verrassen -
ook buitengewoon eigenwijs en lastig.

> En zo sterk is het wel. Die 'ouderen' van je zijn eerst, jaren geleden,
> massaal -tegen hun zin- de WAO ingelazerd toen de grote ontslaggolven
> over Nederland trokken (scheepsbouw, textiel, Fokker, noem maar op)

Ingelazerd, nou nou, nu stel je het toch wel erg dramatisch voor. Bijna
hetzelfde blijven verdienen en er geen moer voor hoeven doen, och och wat
een hardvochtigheid. Ze hadden niet de WAO ingestuurd moeten worden, maar
de WW. En vandaar weer door naar de arbeidsmarkt. Helaas! er stonden
wetten in de weg, en een muur die insiders beschermde tegen (nieuwbakken)
outsiders. En die muur staat er verdorie nog steeds, tot grote frustratie
van jou, Kaj, mij en vele anderen. Een muur die mensen verhindert hun
steentje bij te dragen aan de maatschappij, ze verhindert daar trots op te
zijn en daarvoor gewaardeerd voor te worden, door collega's, door
werkgevers, door klanten, en in de vorm van een door eerlijk werken voor
zichzelf verworven fatsoenlijk inkomen.

> doordat de werkgevers en overheid het op een accoordje hadden gegooid:
> wij betalen die WAO wel (overheid), als jullie maar saneren
> (bedrijfsleven).

Een schandelijke zaak, daarover zijn we het toch eens of niet?

> Diezelfde 'ouderen'  krijgen nu van o.a. ene Meijering
> op hun lazer dat ze niet willen meewerken aan die dwangtocht richting
> arbeidsmarkt die alleen openstaat voor jong, snel, flitsend. Inderdaad,
> Kafka.

Ik geloof niet dat zij van mij op hun lazer krijgen en het lijkt me ook
reuzesterk dat iemand daar bang van zou worden... Ik bepleit nu juist dat
die arbeidsmarkt meer opengaat. Ik deel overigens niet jouw mening dat de
arbeidmarkt openstaat voor jong snel en flitsend. Zelfs daar niet dunkt
mij. De arbeidsmarkt zit op slot voor alle outsiders, zij het voor de een
meer dan voor de ander.

> Wie "bemiddelt"dan: Wie voert uit?

Wervings en selectiebureaus. Afdelingen personeelszaken. De markt. Maar
dan moet er wel een vrije markt zijn...