weer eens goed nieuws

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Oct 28 00:07:34 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat betreft de volksverzekering kunnen we zeker flexibiliseren: omslag
kan gehandhaafd blijven, met dien verstande dat de normleeftijd voor
eerste uitkering wat verschuift, mét bonus of malus regeling, in dien
verstande  dat de omslag-gerelateerde uitkering afhankelijk wordt van de
eerste termijn van uitkering (leeftijd dus).  Het aanvullend pensioen is
een meer specifieke regeling, althans, niet generiek (voor iedereen
geldend). CAO's en dergelijke bepalen hier voor specifieke collectieven
de normen en practische uitwerkingen. Flexibilisering kan makkelijk in
specifiek-collectieve regelingen opgenomen worden. CAO's kunnen worden
aangepast. Al die andere vormen van pensioenopbouw, zoals lijfrenten,
zijn individueel en staan dus los van de flexibilisering. Althans:
idereen kan nú al individueel en particulier flexibiliseren met eigen,
privaat afgesloten voorzieningen. Voorbeeld: mijn ING (toen NMI)
lijfrentepolis, afgesloten in 1990, geeft me nu al, vanaf mijn 55ste,
een uitkeringsrecht. Maar ook de keus om "door te sparen". Ik heb
daarmee voor een deeltje mijn eigen pensioen geflexibiliseerd!
Die al of niet flexibele normleeftijd geldt dus eigenlijk alleen voor de
volksverzekering.