Liberalisme in de zorg: fraude, belastingontduiking en kwakzalverij

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Oct 17 18:35:35 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>,

>  Dat is hetzelfde als orthomoleculiare psychiatrie. Het is begonnen in
>  Canada als afsplitsing van die psychatrie die zich bezighoudt met
>  schizofrenie (orthomoleculaire schizofrenie heeft niets met psychiatri-
>  sche schizofrenie te maken -

Precies. B.I.G. zou aan dat alles een eind maken.
Het zou duidelijk worden allemaal. Artsen/medici
zouden op hun vernatwoordelijkheid kunnenworden
aangesproken etcetc .

Menso Westerouen van Meeteren, die destijds als
inspecteur voor de gezondheidszorg de zaak Millecam
onderzocht heeft een punt waar hij stelt dat iemand
verantwoordelijk - als een arts een fout maakt
hij/zij daarop aangesproken moet kunnen worden, net
zoals een loodgieter op een wanprestatie- moet
kunnen worden gehouden.

De vraag is wie? De politiek? D66 ? Dit kabinet? De
huisarts, de familie, de vrienden(kring)? De
verzekerings maatschappij? De maatschappij?

Maar wat als de patient zelf eigen keuzes maakt?
Zelf verantwoordelijkheid neemt voor zichzelf? Wat
als dat een keuze is die zijn/haar leven kost?

En wat als de natie dat dan eeuwig zonde vindt?
Dan gaat die op heksenjacht, zonder en opnieuw naar
  het werkelijke probleem te kijken.

Ik heb genoemd dat het een gevaarlijk concept is en
dat er mensen zullen zijn die een dergelijke
verantwoordelijkheid niet aan kunnen, of dat
tijdelijk niet kunnen. En is dat geregeld dan? En
waarom weet ik dat niet dan, of is het kabinet nog
bezig aan het nadenken hoe ze dit allemaal uit
moeten gaan leggen?

> een verkoudheid is ook orthomoleculaire
>  schizofrenie). De 'genezers' van Sylvia Millecam waren ook orthomole-
>  culairen.

Ja en? Ze had kanker en deed precies wat van haar
verlangd werd, namelijk de verantwoordelijkheid
daarvoor nemen.

>  Ik heb gisteravond nog bergen ellende over dat Slotervaartziekenhuis
>  gevonden (die mafkees die er directeur gaat worden is nog steeds bezig
>  met de zaken waarvoor ze tot anderhalf jaar is veroordeeld; haar hoofd-
>  kantoor zit zowaar bij Boris van der Ham en mijzelf om de hoek - op
>  Agatha Dekenstaat 37 in Amsterdam).

Prima, maar wat heeft dat met die
'orthomoleculairen' te maken (die kennelijk net als
de reguliere geneeskundigen precies weten hoe je
elkaar af moet dekken) ? Hoe werkt B.I.G. nu?

Kortom: waar zit jou probleem nu precies?

Door kwakzalver Hoogervorst is de kwakzalverij een
dienst bewezen, precies wat hij zei te willen gaan
bestrijden.

>  Ik heb m'n bevindingen vanmorgen aan het Parool gemaild - mogelijk dat
>  die er nog op terugkomt. Hebben ze een leuke scoop.

Ben benieuwd.

Henk Elegeert