NUL zetels (02) Matineuze Remonstrantie over de Peilingen en de praktijk op straat

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Oct 17 10:32:39 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris B. wrote:

>Kortom: ik zie het niet zo somber in...
>
>Bernard

Heel goed, Bernard. Zo ken ik je.
En eerlijk gezegd: als avondlijk peinzer ben ik ook niet pessimistisch.
Want de vrije geest kan niet sterven in dit land, hij is met Nederland
verbonden als de dijk en de molen. Maar wat wèl kan gebeuren is het
afsterven van het lichaam dat die vrije geest in de politiek
vertegenwoordigt. Eenvoudigweg doordat het lichaam niet meer
functioneert, niet meer ademt, niet meer hersenfunctie vertoont.
D66 heeft al lang niet meer de uitstraling van de vrije,
veranderingsgezinde  gideonsbende van 1966. D66 heeft de uitstraling
gekregen van een bestuurdersclub, een draaikonterige kliek pragmatici,
waarbij die pragma eerder de eigen (machts)positie is dan de vrijheid
van de burgers, de directe democratie en de sociaal economische
ontwikkeling van het land.
En natuurlijk zijn er Ingrids en Bernards en Jantjes en Marietjes die
het individueel heel goed bedoelen en het zelfs heel goed doen. En
natuurlijk zijn er kiezers die nog wel eens een folder willen aannemen
of nieuwgierig zijn naar die mensen van dat ooit bloeioende D66. Maar of
dat nog zoden aan de dijk zal zetten is de prangende vraag.
Je gooit de schuld weer op de opiniepeilers, en gedeeltelijk zul je wel
gelijk hebben, maar je kan er niet omheen dat de trend hardnekkig
neerwaarts is, al vele jaren lang. En het had dus reeds vele jaren
geleden moeten gebeuren: het wakker worden, de ommekeer. In de zomer het
het najaar 2001 om precies te zijn. Toen Fortuijn opkwam. Toen was het
WAKE UP time, maar toen verkoos ons geliefde partijtje Fortuijn te
verketteren en weg te zetten als een halve Nazi (met dat Anne Frank
verhaal van Thom, uiteraard goedgekeurd door campagneleiding).
Al vijf, zes jaar geleden had de partij dus moeten ontwaken uit de zoete
slaap van "wij doen het beter dan de rest". En "de kiezers begrijpen ons
niet, laten we het ze NOGMAALS uitleggen".
Nee, Bernard, het scenario ligt min of meer vast: maximaal 4 zetels,
nul zetels als reële mogelijkheid. En beide scenario's betekenen de
bevestiging van een al jeren durende neergang.
Wakker worden dus, en niuet ontkennen ontkennen ontkennen.
En nu ik toch eerlijk ben: het is voorspeld door mensen. Er is aan de
noodrem getrokken, er zijn alarmbellen ingedrukt, er zijn  klokken
geluid. En dáár, beste Bernard ligt de essentie van de neergang: in de
zich vrijzinnig noemende partij D66 zijn de interne critci, de
betrokkenenen, de diepbezorgden, op een "redelijke" wijze (dus vrijwel
onzichtbaar) gedemoniseerd, geostraceerd, afgevoerd en kaltgestellt. Ja,
ik incluis. En dit is geen zielig verhaaltje, want het zal me inmiddels
worst wezen. Er zijn méér dingen on het leven dan een stervende
politieke partij. In de coulissen staan mensen te trappelen die de
opvolger van D66 aan het voorbereiden zijn. Dagelijks krijg ik signalen.
Bij de dood van D66 zal een nieuwe vrijzinnige, democratische en sociaal
ontwikkelede beweging opstaan. Maak je geen zorgen, de VDB zal
voortleven, in welke vorm dan ook. Maar de huidige politci van het
huidige D66, zij die de ondergang op hun konto mogen schrijven, hebben
zich diep te schamen. Zij hebben de eigenbelangen voor het partijbelang
gezet, zij hebben de macht verkozen boven de principiële stellingname,
zij hebben voor hun persoonlijke bordje linzensoep hun primare rechten,
én die van de partij, verspeeld. En dát besefte Van Mierlo de laatste
weken donders goed, en daarover had hij het. Maar hij werd wéér
teruggefloten en onder druk gezet. Waardoor hij weer eens ging
meedraaien, op dat feestelijke congres dat je beschrijft, met al dat
optimisme en al die vrolijkheid. Van Mierlo  die zwicht onder
druk....als de laatste der Mohicanen buigt is het  gedaan met de eens zo
trotse stam.