NUL zetels (02) Matineuze Remonstrantie over de Peilingen en de praktijk op straat

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Tue Oct 17 08:00:13 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Hein, Beste Lijsters,

O, je: nul zetels. Bij NIPO. En bij ex-CDA-voorlichter Frits Wester (de man achter de "Brinkman shuffle" met de aan het hoofd geplakte microfoon). Frits Wester die in 2002 de lijsttrekkers in een wanstaltig RTL-showprogramma van twee uur liet opdraven waar zelfs Pim niet uit de verf kwam (OK, D66 nog veel minder...). Een programma waar de "boodschappen" van de reclames over een voordelige auto langer duurden dan de gezamenlijke spreektijd van de politici. Een programma-format waar Frits zelf zich achteraf voor schaamt.

Eerst een Reality Check: wordt de trend bij NIPO bevestigd door wat je bij andere, gelijktijdige peilingen ziet gebeuren? Nee.
Bij NOVA's politieke Barometer gaat D66 zowel in percentage als in absoluut zetelaantal juist een zetel omhoog: van 1 naar 2, en met 1,7% zitten we dichtbij 3 zetels (want 0,67% per zetel...).
  Bij Maurice de Hond op zondag (alleen bekend via ANP-berichten op de websites van Trouw en De Volkskrant; niet op zijn eigen website) blijven we gewoon op 1 zetel.

  Dan wat historische ervaringen met de peilers:
*) InterView is het vroegere bureau van De Hond, en zowel InterView als "Peil.NL" (de Honds huidige outlet) zijn veel voorzichtiger en gematigder in hun verschuivingen dan NIPO én NSS waren toen dat nog twee aparte enquete-bureaus waren (ik heb in de jaren'80 een jaar voor NSS huis aan huis ge-enquetteerd; waar je dan soms terechtkwam...).
*) Voor zover ik met mijn kennis van het bijvak "Statistiek" van mijn politicologie-studie het kan bekijken, zijn InterView en Peil.NL, die met voortschrijdende gemiddeldes over steeds 2 weken werken, betrouwbaarder dan NIPO, die met weekgemiddeldes werkte (en NSS stopte zijn politieke vragen altijd achteraan uitputtende Consumenten-enquetes over welk wasmiddel of sigarettenmerk je voorkeur had).

  Voorlopige conclusie: InterView en De Hond's PEIL.NL zijn betrouwbaarder; en daar gaan we niet de put in, maar zelfs voorzichtig omhoog.

  Dan de vraag: was er iemand van RTL op ons Congres? Ik heb alleen een camera-ploeg gezien; maar ik sprak niemand die door een RTL-journalist geïnterviewd was (de NOS was wel erg actief, maar daar zagen we weinig van terug). Frits zelf was er zeker niet; en de NOS Journaalploeg deed vanaf de locatie van het SP-congres (Huub Osterhuis draagt een linkse Hoogmis op...) verslag van wat er "ook nog wel" op het D66-congres gebeurd was. Frits heeft dus weinig van ons congres meegekregen. En dus weinig van hoe Van Mierlo's rede ontvangen werd (grote waardering ondanks de bittere boodschap; en Hafmo gelooft nog steeds in zijn clubje); weinig van de staande ovatie voor Lousewies (niemand die "boe" riep...); weinig van de goed afgestemde rede van Alexander; en weinig van de optimistische, strijdbare en vrolijke sfeer onder letterlijk alle aanwezigen (inclusief de JD-stunt rond de stemming over de Hypotheek-rente). Ik heb eerdere crisis-congressen meegemaakt (juli 1982; lees maar na bij Menno van der Land's boek), en eerdere congressen waar we maanden tot jaren ellendig laag in de peilingen stonden; maar zo'n optimistische sfeer heb ik daar toen nooit geproefd. Daar waren altijd wel enige zwartkijkers; nu echt niemand.

  En dan de belangrijkste vraag: hoe is de stemming op straat, bij de langslopende kiezers, bijvoorbeeld in een grote stad als Den Haag?
  Ik heb nu 2 zaterdagen campagne gevoerd, en de verhalen over een derde (toen ik verhinderd was) gehoord. En dat terwijl de Campagnestart aanstaande woensdag in Leiden is; en de afdeling Den Haag deze week haar definitieve campagne-plan op de website zet. We haven't even started yet, really...

  Wat ik meemaak is dat Kamerkandidaten als Ingrid van Engelshoven lekker mee staan te folderen; dat vrijwel niemand onze flyers bij voorbaat weigert (dat gebeurde dit voorjaar bij de GR-campagne, pal na het Uruzgan-fiasco van Boris, nog wel!); dat mensen op je af komen met inhoudelijke vragen; en dat onze flyer met "Wie vertrouwt de Leraar" erg veel interesse wekt voor wat we verder te melden hebben.

  En hoe ging het in het verleden?
*) meestal onderschatten de peilingen de omvang van ons kiezers-electoraat; D66 is vaak niet zo het "gewenste", het "populaire" antwoord. Ik heb maar een paar keer meegemaakt:
* 1977: 9 zetels in de peilingen, 8 in werkelijkheid;
* 1981: 20 zetels in de peilingen (bij TROS/NIPO nog iets meer), 17 in werkelijkheid;
* 1994: tegen de 30 in de peilingen (zeker bij NIPO), 24 in realiteit)

dat de peilers ons te hoog inschatten.
  In 1998, 2002 en 2003 zaten de peilingen steeds te laag, met NIPO als meest extreme geval bij ieder jaar.

Wat zien we nu?
Zowel bij NOVA/InterView als bij De Hond stagneren beide "Coalities": CDA+VVD, resp. PvdA+GL+SP. En de Christen Unie is voor geen van beide Coalities een goede aanvulling: de ChU-achterban wil massaal een CDA-VVD-kabinet, maar Rutte zegt keihard Nee want hij weet dat de ChU dan als prijs aantasting van Homohuwelijk, Euthanasie én Abortus moet eisen om haar reformatorische achterban tevreden te houden. Om dezelfde reden kán Halsema de ChU-eisen niet accepteren (de SP en PvdA zijn er wel machtsbelust genoeg voor...).

  Kortom: de "horse race" tussen Bos en Balkenende lijkt nu al vast te lopen; en NRC Handelsblad voorspelt een over-verzadiging bij de kiezers als de media (en de beide campagnestaven van de Grote Twee) dat thema via alle media nog een maand lang uitventen.
  En bij zo'n over-verzadiging is een partij die, in tegenstelling tot SP en VVD, niet een "goede derde" wil worden, maar die eigen punten en een eigen, hervonden stijl van opereren (bedachtzaam pragmatisme vanuit Sociaal-Liberaal denken; Remonstrantse vrijzinnigheid) uitdraagt, nog steeds een "REDELYK ALTERNATIEF".

Kortom: ik zie het niet zo somber in...

Bernard