Leren van fouten: D66 miste in 2002 'derde weg'

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Oct 15 11:26:15 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vreekamp wrote:

> Mmm, struisvogelhouding, Bart. Je wilt niet zien dat de leden en kiezers
> massaal zijn weggelopen. Dat die polls niet altijd kloppen, klopt. Maar
> met een grove foutmarge zal het toch wel iets tussen 0 en 5 worden, niet?

Ik zeg nergens dat die polls niet kloppen, alleen ik denk dat die
slechte peilingen (deels) komen doordat D66 zich niet zelfbewust genoeg
opstelt. Die zelfkastijding, dat losergedrag, dat centraal stellen van
de peilingen zelf in plaats van de inhoud, daarmee roep je een slecht
verkiezingsresultaat over jezelf af.

> Verder misken je dat D66 inhoudelijk totaal verrechtst is sinds Kok-2,
> qua economische politiek (slaafje EU en VVD),

Er zijn twee manieren om iets aan te vallen: a) je kunt er inhoudelijke
kritiek op hebben, b) je kunt er een 'slecht' labeltje op plakken. In
onze kringen is 'rechts' zo'n slecht labeltje. Slaafs volgen kan
natuurlijk ook helemaal nooit goed zijn.

Nou kan het zijn dat ikzelf ook 'verrechtst' ben, maar ik zie in ieder
geval liever kritiek van de eerste soort. Okee, privatiseringen daar ben
ikzelf ook erg kritisch over (denk aan de 'brokkenpiloot Ernie'
discussie uit mei 2002 met o.a. Bert B). De verlaging van de
vennootschapsbelasting is misschien heilloos concurreren met de andere
EU-landen (maar dat kan ik slecht beoordelen). En de hoge inkomens
worden nogal opvallend ontzien met de VVD in het kabinet.

> qua bezuinigingen in zorg
> en huisvesting (achter masker der privatisering),

Zorg, ik zie dat alleen maar duurder worden, en de eisen die iedereen er
aan stelt hoger. Huursubsidie dat heb ik altijd een slecht instrument
gevonden.

> zich nauwelijks heeft
> geprofileerd tav onderwijs (afgezien van  wat financieel vormgegeven
> oprispingen).

De bekende emmer met geld uitstorten over een beleidsdomein, ja.

> [...]
> kenmerkende punten. Terzake de buitenland-politiek hebben vrijwel alle
> partijen boter op hun hoofd, of het nu Irak, Afganistan, Israel of de
> USA betreft.
>
> En wat betreft het migrantenprobleem denkt vrijwel iedere club volgens
> de lijnen van het islamisme, in plaats van dat men culturele en etnische
> oorzaken zoekt in de nonintegratie, terrorisme (aardig opinieartikel
> laatst in de VK van Werdmoelder, dat maar weinig weerklank vond,
> godsdienstoorlog vindt men kennelijk interessanter). Geen enkele

Ik lees de Volkskrant niet, maar nu ik er weer even over nadenk zie ik
in de kern een imago-probleem ten grondslag liggen aan de gebrekkige
integratie. Wanneer 'doe je mee' met een groep? Als het begerenswaardig
is, voordelen biedt, in de mode is, het je status geeft, als je je er
goed bij voelt.

Ondanks alles 'heeft' bijvoorbeeld de VS het nog steeds. Het loopt
voorop, het is rijk, machtig, land of opportunity. Kortom, dar wil je
aan mee doen. Een Nederland dat blind achter het slechtste dat de VS
voorbrengt aanloopt, en steeds klageriger, banger, onverdraagzamer
wordt, scoort in vergelijking natuurlijk niet hoog.

Dan is het meer in de mode om de islamitische identiteit te cultiveren.

Bart