Leren van fouten: D66 miste in 2002 'derde weg'

Fri Oct 13 11:15:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreek72 at HETNET.NL>,
>Je stelt, eenvoudig gezegd, dat de conservatieven er met de term 'liberaal'
>vandoor zijn gegaan. Een prestatie die op het conto van Zalm en Brinkhorst
>kan worden bijgeteld.

 Ook (voor GroenLinks gaat het nog niet op). Men is daar nog mee bezig, men
 zit nog midden in het proces. Het liberalisme ontwikkelt zich in een zeer
 bedenkelijke 'normen en waarden'-richting (een nieuwerwets soort sociaal
 fascisme waarbij de verindividualiseerde burger door de staat in een der-
 mate onmenselijk patroon wordt geperst dat deze 'in de gaten' moet worden
 gehouden - het liberalisme is al aardig op weg naar de misdunk van Orwell).

 Menig liberaal zal momenteel grote problemen hebben met de veranderende
 aard van z'n geloof. De aggressie die daarbij van het liberalisme uitgaat
 (die oorlog tegen Iraq en Afghanistan vloeit logisch voort uit de globali-
 sering) zal wel niet door standvastige liberalen worden gedeeld. Iemand
 als Wiegel zal er van walgen. Ook Balkenende bij het CDA is liberaal -
 daarom zijn Bert De Vries en Dries Van Agt zo tegen Balkenende en schuift
 Van Agt schijnbaar zo naar links.

 We leven in rare tijden. Mensen zijn de ene keer dit de andere keer dat
 (menige hedendaagse liberaal was 4 jaar gelden nog politiek-correct en
 dacht exact het tegenovergestelde van wat men thans denkt - vandaar dat
 veel van deze mensen momenteel zo vreselijk in de war zijn en nauwelijks
 te volgen voor de buitenwacht).
 Ik ben in ideologisch opzicht lekker helemaal niets - heerlijk is dat.

>Kortom, D66 is voor 80% conservatief geworden

 Lijkt me ook. Het conservatisme-van-de-toekomst. Wat ik persoonlijk niet
 begrijp is waarom LvdL -maar ook Bert Bakker hier- willen doen voorkomen
 dat D66 nog steeds links van het midden zou staan (daar zal die aanval op
 de ChristenUnie ook wel uit voortkomen). Iedereen kan constateren dat dit
 niet zo is en dat de partij-hotemetoten zeer trots zijn op het feit dat
 dit niet zo is. Voor hen moet Balkenende-IV een herhaling van Balkenende-II
 worden.

 Bart Meerdink <bm_web at KPNPLANET.NL> richting Henk Vreekamp,
>Dat is het bekende rekenen in percentages en het plakken van labeltjes
>daar waar rekenen noch percentages van toepassing zijn en de labeltjes
>voor niets concreets staan.

 Hallo, hallo... dat kan men Henk toch niet verwijten ?

 Het zijn juist de sociaal-liberalen van Opschudding die labeltjes plakken
 die nergens voor staan. Willen we weer van labeltjes af, dan moeten we eerst
 constateren wie welk labeltje waarop plakt en wie daar zo krampachtig aan
 vasthoudt.

 Marc Fluks, Amsterdam