Leren van fouten: D66 miste in 2002 'derde weg'

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Oct 12 18:14:26 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-A, je insteek wat betreft 'liberalisme' is veel te eenzijdig
economisch en dan ook nog eens rechts-conservatief. Vanuit die visie
op liberalisme moet de staat zich vooral terugtrekken uit iedere
economische activiteit en is denivelleren het doel, vooral omdat het
uitgangspunt van het creeeren van gelijke kansen niet wordt gedeeld.
Alles draait om het recht van de sterkste in de economie.

Daar tegenover bestaan er echter ook veel meer (wijdverbreide)
opvattingen over liberalisme. Ten eerste dus het nastreven van
zogenaamde 'positieve' economische rechten, die inhouden dat de
samenleving een verantwoordelijkheid heeft om burgers in zwakkere
(afhankelijke) economische posities kansen te bieden om 'naar boven'
te klimmen. De rechts-conservatieve 'liberaal' is hier tegen, omdat
het 'resources' van anderen benodigt.

En dan heb je uiteraard de strijd voor immateriele vrijheden (vrijheid
van meningsuiting, reizen, drugsgebruik, abortus, etc.).
Conservatieven nemen hierin over het algemeen een uiterst
anti-liberaal standpunt in. Deze liggen dan ook aan de basis van het
liberalisme van bv D66, maar ook Femke Halsema. Samen met de positieve
economische vrijheidsrechten uiteraard.

Samenvattend. Het vorige kabinet was slechts 'liberaal' omdat het
flink heeft gesneden in sociale verzekeringen en stelsels en omdat het
via denivellering de samenleving wat 'rechtvaardiger' heeft gemaakt in
de ogen van hen die negatieve vrijheden van groter belang vinden dan
positieve economische vrijheden. Zo'n beetje wat je kan verwachten van
een CDA/VVD kabinet dus. Maar dat is dus wel een heel beperkte visie
op liberalisme.

Overigens gaat het ook niet om determinisme of toekomstdenken, maar
veeleer om een visie op rechtvaardigheid.

Groeten,
Mark Giebels