Leren van fouten: D66 miste in 2002 'derde weg'

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Thu Oct 12 12:14:12 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Ik vermoed dat het woord 'liberaal' momenteel bezig is opnieuw inhoud te
>  krijgen (in Nederland zijn alle neoconservatieven 'liberaal' daar waar
>  het in de States om een tegenstelling gaat). Vroeger was het duidelijk
>  wat een liberaal was, tegenwoordig noemen de meest uiteenlopende mensen
>  zich liberaal - zelfs GroenLinkser Halsema - erfgenaam van de PPR/PSP/CPN
>  - noemt zich liberaal. Vroeger zou dat vloeken in de kerk geweest zijn.

De term 'neo-conservatief' in de Amerikaanse context is in mijn ogen een
verkeerde. Als men beziet waar de gemiddelde Amerikaanse 'neo-con' voor
staat, dan is een betere term eerder onverbloemd 'nationaal-corporatisme'.
De militaire natie-staat als een enorm machtig PR-bureau voor de belangen
van de nationale industrieën.

Zie bijvoorbeeld maar eens hoe de Amerikaanse neo-cons het bezette Irak als
hun privé-laboratorium gebruiken om hun theorieën te testen. Paul Bremer
werd er als hun stroman neergezet met de opdracht om Irak te transformeren
tot een neo-conservatief / ultraliberaal experiment. Bremer vaardigde zijn
beruchte '100 Orders' uit.
Eén van die 'orders' - die door geen enkele nationale Irakese regering mogen
worden teruggedraaid - legde Irak een 15% 'flat tax' op, een andere 'order'
schrapte alle in- en exporttarieven voor bijvoorbeeld agrarische producten.
Met als gevolg dat Iraakse boeren en de nationale overheid al jaren zó
weinig verdienden aan het verbouwen van agrarische producten dat ze er het
bijltje maar bij neergooiden. Resultaat: Irak is van een netto-exporteur van
landbouwproducten verworden tot een netto-importeur. De leverancies? Allen
Amerikaanse bedrijven die voor woekerprijzen overtollige (en vaak genetisch
gemanipuleerde) voorraden slijten in Irak.
Een andere 'order' voorzag in de verkoop van het hele Iraakse bankenstelsel
aan vooral Amerikaanse banken, een andere order voorzag in de verkoop van
alles wat los en vast zit op de Iraakse olievelden aan - u raadt het al -
voornamelijk Amerikaanse oliemaatschappijen, of werkmaatschappijen daarvan.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van het neo-conservatieve experiment die
Irak naar de bedelstaf én naar totale chaos hebben geleid. De werkloosheid
in Irak schommelt al jaren tussen de 60% en hoger, maar zaken terugdraaien
kan niet want Order 100 - die Bremer tekende enkele uren voordat hij uit
Baghdad vertrok - legt alle nakomende federale Iraakse regeringen op dat ze
die 100 orders niet mogen terugdraaien. Om daar op toe te zien zijn
Amerikaanse assistenten toegewezen aan alle Iraakse ministers en hoge
overheidsambtenaren. Ze gedragen zich als een soort uber-secretaresse, maar
zijn in feite niks anders dan levende webcams die over de schouders van de
Irakezen meekijken en ze corrigeren bij alles wat ze doen.

Kaj