Leren van fouten: D66 miste in 2002 'derde weg'

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Wed Oct 11 10:52:12 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De ChristenUnie en de SP kozen wel voor zo'n derde weg - de eerste in het
> politieke centrum, de tweede links daarvan. De gevolgen mogen er wezen:
> beide partijen zijn een toonbeeld van stabiliteit en draaien electoraal
> als een tierelier.

Euhhh, 'derde weg', 'derde weg'...? Ik denk dat je bij je beargumentatie de
verkeerde onderbouwing gebruikt door de SP en de CU aan te halen, Marc.
Het verschil tussen SP/CU en D66 is dat de SP en de CU vanaf het begin een
consistente lijn hebben opgesteld en zich daar ook koppig aan (hebben
ge-)houden. De programma's van de CU en de SP zijn in al die jaren niet
wezenlijk veranderd; alleen de SP heeft laatstelijk dan enkele oude
'barricadepunten' verwijderd, zoals koningshuis en NAVO etc.

Heeft, zo vrees ik, niets te maken met hun *inhoudelijke* verschillen. Ik
ben ervan overtuigd dat het euvel van D66 een stuk plastischer is: die
partij is de afgelopen jaren van links naar rechts en van boven naar beneden
gaan zwalken, tot op het punt waar het voor de kiezer simpelweg niet meer
duidelijk is waar de partij nu eigenlijk voor staat. Want als je dacht dat
de partij ergens voor stond (bijvoorbeeld: "wij gaan NIET meedoen aan een
kabinet met CDA en VVD!"), dan bleek dat een dag later opeens totaal anders
te zijn. De geloofwaardigheid, kortom - precies zoals Van Mierlo het zei en
waar likkertje Pechtold zich direct aan conformeerde (na het eerst af te
wijzen).

> --> Als D66 destijds voor die derde weg zou hebben gekozen in plaats van
>     voor dat aftandse liberalisme, dan zou het ook D66 thans bepaald voor
>     de wind gaan.

Ik weet zeker dat als D66 uberhaupt *ergens* voor gekozen zou hebben en die
lijn zou hebben vastgehouden, het beter zou zijn gegaan met die partij ;)

Kaj