Hetze?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Oct 9 19:54:35 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Zou me een aardige reactie lijken van de Turkse nationalisten in
> Nederland: Erken de koloniale oorlog tegen Indonesie als oorlog en niet
> als "politionele actie",

Wat je zegt.

> anders vertrekken wij weer naar Turkije.

Hebben we Turkse nationalisten op bezoek in Nederland?

Een koloniale oorlog is een oorlog. Die vond niet
plaats tegen Indonesie, maar in Indonesie (of beter:
Nederlands-Indië), en "politionele actie" is een
naamgeving voor militair optreden aldaar door 1ste
en 9de Regiment Infanterie/Johan Willem Friso.

"Politionele actie" was naamgeving in een poging om
aan internationale aandacht te (willen) ontsnappen.
Na zware internationale druk werd op 27 december
1949 Indonesië alsnog onafhankelijk.

Dat weer in een haast waardoor de Papua-Nieuw Guinea
kwestie nog steeds niet naar bevrediging is opgelost.

Maar ja, als je niets erkent komt zelfs dat niet
meer aan de orde.

Laten we de koloniale daar (Papua-Nieuw Guinea)
uitgehaalde streken ook nog maar even achterwege.

Wij Nederlanders dragen wel degelijk nog
verantwoordelijkheid voor die kwestie als
(mede)veroorzakers ervan. Geen probleem dat te
erkennen en geen behoefte om aan geschiedvervalsing
te gaan doen.

Al zal dat de nationalistische Turken een zorg zijn,
  wat denk jij?

Henk Elegeert