Steunt herboren D66 Balkenende-IV ?

Mon Oct 9 08:53:00 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vond Pechtold het gisteren bij het Buitenhof goed doen - maar
zou er wel een kanttekening bij willen plaatsen.

Persoonlijk erger ik me aan dat 'D66 gaat voor 6 zetels' op het
moment dat D66 op 1 zetel staat en de aanhang almaar verder afbrok-
kelt. Daarnaast vind ik het prachtig dat we moeten leren van 'onze'
fouten (eleganter zou het zijn als die fouten niet gemaakt waren
en er niet steeds nieuwe zouden bijkomen) maar betreur dat die fouten
vervolgens niet benoemd worden. Dit suggereert dat de kennispartij
nog niet uitgestudeerd is terwijl 'de successen' van Balkenende-II
(de reden waarom het D66-electoraat voor de partij op de loop is)
volkomen onnodig worden opgehemeld.

Stel nu dat D66 uit de lamlendigheid opstaat en wel 6 zetels haalt
- wat gaat D66 daar dan mee doen ? Steunen we Balkenende-IV ?

--> Ik denk dat Pechtold moet verklaren dat D66 nooit een Balkenen-
    de-IV zal steunen. Daarmee wordt het signaal afgegeven dat D66
    inderdaad van z'n fouten geleerd heeft.

Thans wordt de ChristenUnie aangevallen omdat die partij wel eens
de plaats van D66 in Balkenende-IV zou kunnen overnemen. Dat is dus
een verkeerd signaal. Het suggereert dat D66, mocht de partij in
een positie komen waarin ze opnieuw een aanhang aan zich weet te
binden, opnieuw Balkenende aan een meerderheid zal helpen en het
afbraakbeleid van Balkenende-II onverminderd zal worden voortgezet.
Het suggereert dat D66 *in het geheel niet* van z'n fouten heeft
geleerd.

--> Het mooiste zou zijn als er op de D66-website een lijstje van
    gemaakte fouten zou verschijnen. Toelichting met wat men zoal
    geleerd heeft en hoe men het voortaan anders gaat doen. Dat zou
    het vertrouwen in D66 kunnen herstellen.

Nu blijft alles zo steken in woorden en suggesties.
Waarbij de suggesties ook nog ens haaks staan op de woorden.