Kiezer ziet ruggen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Oct 8 07:53:30 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik begin me flink te ergeren aan al die verwijten richting Verdonk. Haar
> naam had vandaag *beslist niet* behoren te vallen. Maar alle hotemetoten
> hadden het over haar. Zijn ze zelf minder schuldig aan de problematiek of
> zo.

Lijkt me niet, ergo: ze zaten samen met haar in het
vorige kabinet. Was er dan uberhaupt niet aan
begonnen zou ik zeggen, maar dat afgeven op een
minister lijkt me struisvogelen, en nog niet echt
bereidt zijn de volle omvang van het drama van de
deelname aan dat ASO kabinet onder durven of willen
  zien.

> Dit is volkomen ongeloofwaardig !

Zo blijft die afschuwelijke mantra over de EU ook
nog steeds hangen. Over buitenlandse werknemers en
dat we (het gepeupel dat het gelag betaald) niet zo
bang moeten zijn.

> Nauwelijks geven de hotemetoten schoor-
> voetend toe dat ze er 1 grote bende van gemaakt hebben - met als gevolg
> dat D66 op een zetel na van de kaart geveegd is - of men begint alweer
> naar de boze buitenwereld te wijzen. Nu heeft Verdonk alles weer gedaan.
> Verdonk is de zondebok en de D66-hotemetoten hadden in retrospect *toch
> nog gelijk*.

Nee nee, het duurt nog even voor de schaamte
werkelijk een ingang vindt. Men 'zoekt' nog
tevergeefs (laten we hopen: tijdelijk) naar
uitvluchten. De klap is ook een zware, en erger, was
bovendien voorspeld. Men liep rechtsreeks en zelf
en vrijwillig in de valkuil.

Rutte (VVD) kon het niet duidelijker maken.

> Dit is totaal het *verkeerde* signaal - men prijst Verdonk
> op deze wijze trouwens de hemel in. Beseft men dat eigenlijk wel ?

Eens dat het een signaal is, politiek verkeerd ook,
maar vanuit menselijk oogpunt, begrijpelijk.

> Dat Europa gedoe was ook weer prominent in het nieuws.

Yep ! Ze begrijpen het zelf nog steeds niet. Hoorde
in het nieuws meen ik al iets over verkeerd gebruik
van middelen. Heb dacht  genoegzaam  aan  gedrongen
  hier om Europa zelf eens in te gaan bedden in de
politiek, en het niet langer te blijven beschouwen
als iets dat nog tot stand moet komen en uit en te
na verdedigd moet worden waar dat allang geen zin
meer heeft. Europa is al een feit, dat alleen bij
D66 zelf nog niet echt door wil dringen. Er zitten
ook negatieve kanten aan waar men voortdurend maar
de ogen voor wenst te sluiten.

> Dittrich meende dat D66 bestaansrecht heeft omdat
> D66 'de enige partij is die voor Europa is'.

Ik zag hem laatst nog om maatregelen eisen ter
beschreming van ambulance personeel dat totaal niet
bedreigd was geweest. Zijn hystrische gedrag begint
  behoorlijk ergerlijk te worden. Als zelfs voor hem
  de feiten zelf er niet meer toe doen, is ie ver weg.

> Afgezien van dat het laatste -jammer genoeg- onzin is en een derge-
> lijke conclusie me nogal onlogisch voorkomt, is het ook nog eens buiten-
> gewoon dom. In feite zegt men tegen de burger dat deze alleen D66 mag
> stemmen of straffe van nog meer Europa-ellende. Wie zou zoiets willen ?

Je kunt dan moeilijk volhouden dicht bij het volk
te staan, hoor. Die trappen daar echt niet in.

> Kortom, het 'Grote Gelijk' is vandaag weer eens met z'n rug naar de kie-
> zer gaan staan. Men is aan het gokken geslagen en weet niet meer van op-
> houden.

Een gedragsverandering, een gewijzigde attitude is
dringend noodzakelijk.

> D66 had tevreden moeten zijn met die ene zetel die nu nog resteert.

D66 kan pas echt tevreden zijn als de ideeen door
de mensen zelf kunnen worden verwezenlijkt. Daarom
snap ik ook die houding niet van steeds maar een
grote partij willen zijn en daarmee invloed uit te
willen oefenen. Versterk de democratie dusdanig dat
de burger daar zelf weer iets mee kan.

Bestuurlijke vernieuwing: daar is geen burger echt
bij betrokken geweest. Gevolg; oude wijn in nieuwe
zakken. Het decentraliseren heeft de burger nog meer
op achterstand gezet. Bevoegdheden zijn in andere,
-vaak verkeerde-, terecht zijn gekomen.

Het besluitvormingsproces zelf en de onderlinge
verhoudingen tussen bestuur, ambtenaren, politiek
en burger zijn niet bestudeerd en politiek en
burgers zijn er zelfs op achteruit gegaan. De rol
van de media, de nieuwe technologieen ... ach ... en
  heb je D66-er's erover gehoord?

Kiezer ziet ruggen. Het stomste wat nu nog kan
gebeuren is dat ze in besloten kring hun falen gaan
betreuren.

Henk Elegeert