AHA-gate: AEI: AHA heeft geen doctoraal-examen gedaan

Griendt, W.E. van de (BBT) w.e.vandegriendt at UTWENTE.NL
Thu Oct 5 16:09:18 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark,

Ik snap niet waar je de zin vandaan haalt om al dit soort dingen bij te
houden en te volgen. Maar goed, op de zaken waar je nu op ingaat weet ik
iets vanaf, dus ik dacht dat ik je maar even moest helpen. Eerst even
iets rechtzetten. BA staat niet voor bachelor, maar voor Bachelor of
Arts. Zo heb je ook een MA, Master of Arts. Deze titels kunnen vergeven
worden, afhankelijk van de opleiding, naast die van BSc en MSc (zie art.
7.10a WHW).

Voor zover ik kan overzien, en dat is gebaseerd op het feit dat ze in
2001 bij de Wiarda Beckman stichting is gaan werken, maar dat weet jij
vast beter, zou zij dan haar BA gehaald moeten hebben op een moment dat
dit diploma nog niet bestond in Nederland. Volgens mij bestaat de
mogelijkheid om mensen een bachelor diploma te verlenen maar pas een
jaar of 3-4, hooguit. Het kan zijn dat ze haar achteraf, op basis van
haar cijfers, alsnog een BA hebben verleend, maar daar heb ik geen enkel
zicht op.

En het klopt dat ze zich geen drs. mag noemen als ze alleen maar een BA
heeft, dat is op basis van art. 7.20 WHW voorbehouden aan mensen die een
masteropleiding hebben afgerond. Ze mag ook niet de titel bc.
(baccalaureus) gebruiken, want deze titel is voorbehouden aan mensen die
hun HBO opleiding hebben afgerond.

Is dat ook weer duidelijk.

Groet,

WIm