Effectief milieubeleid

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Oct 4 12:44:11 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 10/4/06, Joris van den Wittenboer <jwittenboer at home.nl> wrote:

<knip>

> Of een persoonlijk 'budget' in de vorm van hoeveel overlast aan anderen
> je mag 'geven' per jaar :-) Ik heb gee auto, dus mag meer roken :-) Of
> ik verkoop mijn overlastpunten aan Hoftsra die heel veel rijdt met een
> hummer....

Dat is hopelijk allemaal niet serieus Joris...

> En zo verassend vond ik de uitslag niet eerlijk gezegd, dat was toch ook
> een van de achterliggende redenen?

Dat het binnen een jaar na invoering een tien procent daling van het
aantal hartinfarcten zou inhouden vind ik eerlijk gezegd zeer
verrassend. En dat die daling voor 90% bij passieve rokers is
opgetreden vind ik al helemaal verrassend. Dat meeroken *zo*
schadelijk is was mij niet bekend, maar goed ik heb dan ook weinig
medische kennis...

Persoonlijk was ik vooral voor een verbod omdat het zo enorm veel
plezieriger is om een horecagelegenheid te bezoeken als die niet blauw
staat van de rook, met alle nadelige effecten van dien (irritatie op
de luchtwegen, koppijn, hardnekkige smerige geur in kleren en haren).

En uit ervaringen in Californie en nu Italie weet ik dat het geen
economisch negatieve effecten heeft (in tegendeel) en dat een
overgrote meerderheid van de rokers die ik erover spreek zelfs blij
zijn met het rookverbod.

En nu blijkt het dus ook nog direct doden onder het niet-rokende deel
van de bevolking te schelen. En het langetermijnseffect zal zeer
waarschijnlijk nog veel groter zijn.

Velen zijn ook voor een rookverbod omdat daardoor het percentage
rokers omlaag gaat en dat het daarom dus positieve algemene
gezondheidseffecten heeft. Dat is voor mij geen argument. Als men
bewust gezondheidsrisicos wil lopen vanwege een bepaald genot, dan
moet men dat vooral in alle vrijheid kunnen doen....

> Nadelen van rookverbod.... mmmmm
> mmmmm
> mmmm

:-)

> Mensen gaan buiten roken, en worden daardoor eerder ziek?

Buiten loop je juist minder snel een virus op lijkt mij....

> Mensen leven langer en zullen meer zorg nodig hebben dan als ze blijven
> roken....

Dat vindt jij serieus een nadeel???

Groeten,
Mark Giebels