Peilingen NIPO 2 oktober 2006

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Oct 3 11:07:37 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-A, maar eens reageren op je analyses. Los van je rare gebruik van
de term liberaal, maar dat heb ik al eens eerder opgemerkt, staan er
immers wel wat interessante gedachtensprongen in. Maar waar je
liberaal schrijft, lees ik dus voor het gemak maar 'conservatief',
want dat bedoel je immers...

On 10/3/06, Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at dds.nl> wrote:

>  We moeten er rekening mee gaan houden dat D66 geheel uit het parlement
>  zal verdwijnen. Gezien de wedloop tussen CDA en PvdA wordt de kans
>  daarop alleen maar groter.

Eens.

>  De D66-hotemetoten rennen achter CDA/VVD aan (zijn nog steeds 'trots'
>  op wat er de afgelopen jaren zoal is hervormd), de D66-kiezers achter
>  de PvdA.

Dat zal voor de grote meerderheid waarschijnlijk inderdaad zo zijn.
Immers, progressieve vrijzinnige democraten hebben een bloedhekel aan
normen en waarden predikers, of ze nu uit een religieuze of uit een
andere conservatieve hoek komen...

 Zolang onze hotemetoten geen afstand nemen van wat de partij
>  allemaal heeft helpen aanrichten, komen we hier domweg niet uit en
>  zijn we de gevangene van onszelf, de gevangene van Balkenende-II.

Yep, laat dat ophemelen maar aan Balkenende en Rutte over en richt je
op de zaken die je nu wilt corrigeren en aanpakken. Een D66 dat blij
is met een CDA/VVD kabinet is geen progressieve
vrijzinnig-democratische partij meer.

 Van
>  een kabinet dat niet eens meer bestaat. D66 is de enige partij die
>  Balkenende-II nog verdedigt (onder de noemer 'we zijn niet bang voor
>  de toekomst'), zelfs Balkenende himself doet dat inmiddels niet meer.

Prinsjesdag en de APB gaven me toch een heel andere indruk....

>  Zolang we geen afstand nemen van de sociaal-liberale neurose van D66
>  zullen we gezien worden als een bijwagen van CDA en VVD. En met zo'n
>  wedloop tussen CDA en PvdA zal het restant van het D66-electoraat dus
>  PvdA stemmen.

Die kans is groot.

> Wat anders ?

Groenlinks, SP of een rare splinter misschien.....Want een PvdA/CDA
kabinet wordt niet veel minder vreselijk...Daar wil je toch ook niet
verantwoordelijk voor zijn....

> Wie wil Balkenende terug ? Alleen liberalen
>  - christen-liberalen, Rutte-liberalen (wat doet Rutte het vreselijk
>  slecht, trouwens - de VVD was met Verdonk aanzienlijk beter af geweest),
>  sociaal-liberalen en Fortuyn-liberalen - verder echt niemand.

Alleen conservatieven van allerlei windstreken willen Balkenende
inderdaad terug...

>  Alleen de VVD kan D66 electoraal nog redden door het christen-liberale
>  gedachtengoed van het CDA aan te vallen. De D66-hotemetoten zullen dat
>  nooit doen, Rutte kan het niet - en dus zijn we voor ons overleven
>  aangewezen op Verdonk.

Ik denk niet dat Verdonk haar conservatieve vriendjes van het CDA zo
snel aan zal vallen. Zonder hen was ze allang bij het oud vuil
gezet...

 Op de minister die de D66-hotemetoten zo menen
>  te moeten verketteren. Als Verdonk het CDA aanvalt, zullen minder D66-
>  kiezers de overstap naar de PvdA maken.

Zou kunnen inderdaad, behalve als D66 niet heeeeeel duidelijk uitsluit
voor de verkiezingen dat ze het CDA en de VVD niet weer aan een
meerderheid gaan helpen...en dan moet die potentiele D66 stemmer dat
ook nog geloven..... :-(

 De partij die daarbij het meest
>  dwarsligt (dit mechanisme om sociaal-liberale redenen ongetwijfeld zal
>  ontkennen) is... D66.

Leg uit, vanwege bovenstaande?

>  Het zijn rare tijden...

Blij word je er niet van inderdaad....