Kandatenlijst: Doorgestoken kaart

Sun Oct 1 22:54:24 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk van Lingen <henk at VANLINGEN.NET>,
>De ervaring leert dat minstens een derde het advies stemt. Dus het is
>helemaal niet verrassend dat de eerste 25 de namen uit het advies zijn.

 Precies. Volgens mij ligt het tussen 1/3 en 2/3. Maar zo'n advies is
 dus fnuikend voor de democratie. De partij-elite houdt zichzelf doel-
 bewust in het zadel. En bij D66 betekent dat dat de partij naar de
 Filistijnen gaat terwijl de meerderheid van de partij buitenspel gezet
 wordt.

>Door het stemadvieshokje kun je het toch al rammelende Borda systeem
>helemaal misbruiken,

 Ja, dat is zeker zo !

 Heet het het Borda systeem ?
 Even gegoogeld... Jean-Charles Borda stelde op 16 juni 1770 voor dat de
 Franse Academie voor Wetenschappen haar leden op deze manier zou kiezen.
 De eerste keer had het college het niet begrepen (!), maar toen Borda het
 in 1784 nog eens uitgelegd had, ging men om. Het systeem bleef in gebruik
 tot Napoleon het weer afschafte.

 Kaj Leers <mail at KAJLEERS.NL>,
>Dat kun je, met Pechtold's Heiland-complex, rustig vergeten Mark. Hij denkt
>echt dat hij de redding van D66 is en dat het met hem aan het hoofd vanzelf
>en automatisch allemaal weer goed komt.

 Pechtold is een tussenpaus (geen geringe opgave trouwens na alles wat er
 mis gegaan is). Zijn taak is om D66 in de Kamer te houden terwijl de partij
 zichzelf hervindt. Oftewel: Pechtold moet voor de continuiteit zorgen. Enig
 zelfvertrouwen kan dan geen kwaad (wat mij betreft moet Pechtold wel ophou-
 den met dat gezeur over 6 zetels - we mogen tevreden zijn als het 1 zetel
 wordt).

 De komende jaren moeten er eens wat slimme mensen bij elkaar gaan zitten om
 te kijken hoe men D66 uit de klauwen van het nihilisme en het COC kan redden.
 Voordeel is dat als D66 1 zetel haalt menige gelukszoeker vanzelf wel weg
 gaat. Er moet gewoon eens serieus worden nagedacht. Op zich is dat geen punt
 - maar de domoortjes in D66 willen maar niet zwijgen. Hoe groter de ramp die
 ze aanrichten, hoe belangrijker ze zichzelf lijken vinden.