Kandatenlijst: Doorgestoken kaart

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sun Oct 1 20:52:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sun, Oct 01, 2006 at 07:19:52AM +0200, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Laten we het stemadvies en de kandididatenlijst eens naast elkaar leggen...
>
> Wat valt op ?
>
>  * In beide lijsten staan *exact dezelfde namen* terwijl de kans daarop miniem
>    klein is.

De ervaring leert dat minstens een derde het advies stemt. Dus het is
helemaal niet verrassend dat de eerste 25 de namen uit het advies zijn.
Door het stemadvieshokje kun je het toch al rammelende Borda systeem
helemaal misbruiken, daar lui die niet in het advies voorkomen volstrekt
kansloos zijn voor een hoge notering.

Ik had overigens op 1 vMeeteren 2 Bakker 3 Wesselink.

1 en 3 zijn natuurlijk proteststemmen. 2 omdat ik niet weet wat de
fractie zonder Bert moet. (ik zondigede daar dus tegen m'n uitgangspunt
dat sleutelfiguren in de Uruzganzeperd geen steun zouden moeten krijgen
:-)). Ik ging er overigens vanuit dat Bert alsnog op 2 zou eindigen,
dat Van der Ham hem voorbij ging verraste me.
Het aardige van Wesselink is dat ie ondanks zijn TV-bekendheid,
dankzij het advies kansloos was voor de top25, maar toch in de nodige
districten op de lijst mag staan: free publicity. Sowieso verstandig
dat men hem niet geweigerd heeft.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |