felicitaties voor Fatma

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Nov 30 22:38:45 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Ik doe het even over (met een PDA-tje op internet is ook niet alles):
> Ja, bart, af en toe kraam je er dingen uit waarvan ik versteld sta. Dat
> noem ik maar even onzin. Wat me het meest stoort is de manier waarop je
> met kritiek omgaat. Je maakt de indruk dat niets en dan ook niets dat de
> D66 fractie deed of doet voor kritiek vatbaar is. Je lijkt op een
> sektelid dat absolute trouw aan de groep heeft gezworen en iedere
> interne en externe kritiek verbeten en defensief wegslaat.

In o.a. mijn posting van 28-11-2006 1:47 hier heb ik geschreven wat me
minder bevalt. Kritisch zijn is bij mij echter geen doel op zich.
Positieve dingen signaleren en proberen uit te bouwen is veel vruchtbaarder.

> [...]
> produceren bij de wereld draait door, lingospelletjes spelen en met
> Wilders kibbelen. Van der Ham spamt zoveel dat hij Boris van der Spam is
> gedoopt. Ook zie ik draaien maken van 180 graden, zoals in het
> asielzoekers -en generaalpardon-debat. Alles om aandacht te trekken en
> die laatste stemmetjes te behouden. Fatma's curieuze geflirt met de
> nationalistische Turken hoort ook in dit rijtje thuis. Vandaar mijn
> holle retoriek dat D66 is verworden tot een moreel wrak. Vandaar mijn
> losse flodder dat D66 álles doet om die laatste stemmetjes te behouden.

Nou als dingen als 'met Wilders kibbelen' bij jou al tot de ondergang
van D66 leiden dan ben je toch wel desperaat op zoek naar
kritiekpuntjes. Het was essentieel om het D66 geluid tegenover dat van
Wilders te zetten, anders kun je net zo goed géén campagne voeren.

> Face it. jongen, er moet een grote turnaropund komen, of D66 is geheel
> verdwenen. 2 zetels (ik tel de bloedzetel van Fatma niet mee) is het
> dieptepunt van het hele bestaan van D66, kijk maar naar de grafieken.
> Genocide ontkennen is weerzinwekkend,

Fatma ontkent niets. Je voert op zo'n manier een vuile campagne. Sorry.

> de ondergang van D66 ontkennen is
> dom.

Mijn visie is dat primair bij D66 een simpel tekort aan de kwaliteit
overtuigingskracht, communicatief vermogen (of zelfs charisma) bestaat.
Van de soort die Blair en Clinton wél rijkelijk bezitten. Mét die
kwaliteit kun je (als je wilt) op de meest zwakke basis succes boeken,
maar zonder red je het gewoon nooit, ongeacht de inhoud van wat je te
melden hebt. Maar je kunt er (in enige mate) beter in worden. Daarnaast
kan en moet de inhoud zelf natuurlijk ook altijd beter.

> Wat Fatma heeft gedaan heeft niets met D66 te maken. Dat is de
> feitelijkheid, en probeer me niet de mond te snoeren want dat lukt je
> niet, mooie vrijzinnige democraat van papier.

Het enige wat ik van je verlang is dat je je eigen meningen op
persoonlijke titel te berde brengt en niet op basis van je kwaliteit als
'D66-lid met enige bekendheid'. Want met dat laatste wek je de suggestie
dat wat je zegt binnen D66 leeft en dat raakt D66.

Bart