fatma=goed

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Nov 30 20:20:10 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

> Hein heeft affiniteit me de oude Armeniërs en omdat een wijle geleden
> deze werden gedwongen zich te verplaatsen naar een gebied rond Syrië,
> vielen er veel te veel doden.

Hein heeft een ontwikkeld historisch, moreel en politiek geweten en kan
het niet verdragen dat misdaden tegen de menselijkheid op een of andere
wijze worden vergoelijkt door belanghebbenden die de realiteit niet
kunnen verdragen.

> Zoals altijd in de Nederlandse pers, begon het met overdrijving: de
> turken, respectievelijk arabieren hebben  tussen de 500.000-2.000.000
> mensen vermoord, ik geloof dat het reële aantal rond de 500.0000 ligt:
> Mensen die  zijn gestorven of overleden, bijna altijd in beroerde
> omstandigheden.

dat is de propaganda, ja.

> Kennelijk is de geschiedenis van de oude Ottomanen, en de overgang via
> Kemal Passar, de Attaturk een groot probleem in het huidig Turkije.

De Young Turks worden gezien als de vaderen des vaderlands, en de
gedachte dat deze helden een bewust geplande massamoord tegen een
bevolkingsgroep op hun geweten kunnen hebben is onverdraaglijk voor
bijna álle Turken.

> Ik zou niet weten, waarom het huidig land zo fel tegen de
> beschuldigingen over een absolutisme in het verleden is.  Ik zou niet
> weten waarom, maar dat daar een probleem ligt, lijkt me duidelijk.
> Hein heeft  kennis aan nazaten van de slachtoffers en Dat verklaart
> zijn subjectief standpunt, maar nog niet de geschiedenis of het
> functioneren van Fatma..

Aannames. Geen feiten. Ik heb kennis aan Turken en Armeniërs, aan
Duitsers en Amerikanen, aan Cambodjanen en Iraéli's, want Hein heeft
veel gereisd over deze aardbol. Zo was Hein ook in Sudan, en heeft aan
den lijve ervaren hoe de Arabische noorderlingen de moord op
zuiderlingen ontkennen, bagatelliseren en relativeren. En zelfs
omdraaien: het zijn de zwarte zuidelijke "savages" die de edele
Arabische noorderlingen hebben aangevallen en vermoord. Hein kent het
mechanisme van ontkennen, bagatelliseren, relativeren maar al te goed.
Zoals Pronk het niet laten kan zijn vinger op de rotte plekjes te
leggen, zo doet hein dat ook. En zo werd Pronk Sudan uitgewerkt, en werd
Hein het spreken in D66 onmogelijk gemaakt.

> Maar ik weiger een goed tweede kamerlid als Fatma  naast de lat van
> correctheid te keggen. Ze was correct en blijft het ondanks alle
> moraliserende vingers.

Fatma moet niet langs de lat van correctheid gelegd worden maar langs de
lat van een ontwikkeld moreel, democratisch en historisch geweten.