fatma=goed

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Thu Nov 30 15:03:41 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het staat er volstrekt buiten, kan ik zeggen. Het ging zo:
's Ochtends hoorden en lazen we over het overhaaste besluit van CDA en PvdA om
hun Turkse kandidaten van de lijst te halen. Snel daarna, om 10.00 uur, hadden
we (toch al) campagne-overleg. Ondertussen belde Fatma me dat ze werd belaagd
door de media. Ik vroeg haar even te wachten met terugbellen tot na het
campagne-overleg.
Daar aangekomen bleek mijn verontwaardiging (belachelijk om een Nederlandse
kandidaat vanwege haar Turkse roots extra door de wringer te halen) volledig
te worden gedeeld door Alexander. Mij wordt ook niet gevraagd hoe ik tegenover
de politionele acties sta (waar n.b. zijn grootvader daadwerkelijk in
betrokken was), zei hij.
We waren het dus snel eens, hebben standpunt, weblog e.d. geformuleerd en de
media daarmee gezocht.
Dat was eind september. Aanvankelijk had niemand belangstelling Dat veranderde
na ons congres op 7 oktober, waar zijn woorden (het geformuleerde standpunt)
aandacht trokken.
Vervolgens leidde een en ander zonder enige nadere bemoeienis tot een actie
vanuit Turkse organisaties en media voor Fatma. Het enige contact dat er
sindsdien is geweest is één persgesprek tussen Alexander en de Turkse media,
op verzoek van die media. Dat was ruim een week voor de verkiezingen.

... Kortom: is D66 gezwicht voor dergelijke
bereigingen? Is er een beeld te geven van de
omstandigheden, waaronder ...? Of, staat het er
volstrekt buiten?

Henk Elegeert