fatma=goed

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Nov 30 13:29:06 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn, je hebt groot gelijk. Jammer dat "men" - de huidige regimes maar geen
afstand kunnen doen van die vaak koloniale erfenis. Altijd is er weer die
wens tot vergroting van het territoir, maar dan wel gelegitimeerd met het
19de eeuwse argument van "nationaliteit" (volk, taal etc.)
Wij Nederlanders zijn natuurlijk luxe dieren met onze landsgrenzen vanaf
1839! En die waren dan nog een bevestiging van de identiteit vanaf de
splitsing van de 17 deelstaten, de splitsing van het Bourgondië van Maria,
met de val van de Zuidelijke Nederlanden in de 16de eeuw.
Alleen al op dit gebied zijn de Vlamingen veel bewuster van welke moeite het
kost om "iets eigens" vorm te geven - eigen taal- en cultuurbewustzijn na
100 jaar overwicht van Franstalige bestuurders en ambtenaren.

Nee, ook hier blijkt de wereld bijzonder weinig maakbaar - het maken van een
nieuwe nationaliteit. En blijven we zitten met die gedrochten in Afrika's
midden, en in vele andere plekken van de wereld. Eigenlijk zelfs in die
delen van Europa waar dikwijls met de grenzen is geschoven. Vaak als "straf"
voor een land dat tot de verliezers behoorde: Duitsland met het opschuiven
van Polen (WO II), het Verdrag van Trianon (WO I) waarbij Hongarije
gehalveerd werd. En Roemenië beroofd van Bessarabië, het huidige Moldavië,
na WO II.

Het zou wat waard zijn als "men" juist uit nationale trots bereid zou zijn
het eigen territoir te verkleinen! Ik kan mij er geen voorbeeld van voor de
geest halen.

/raimond de tempe