fatma=goed

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Nov 30 11:23:38 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Laten we de discussie wat redelijk houden,

Zag net al dat mijn opmerking eerder niet voor
iedereen geldt, helaas.

> En wat betreft dat Nederlands-Turkse kamerlid bij D66: heeft iemand haar
> de laatste jaren op een Turks-nationalistische uitspraak of houding
> kunnen betrappen? Zo nee, dan moet je je kop houden. Anders verbreid je
> de onderliggende suggestie dat "elke (ex-)Turk een ronkende nationalist"
> is...

In hoeverre speelt dit mee? ....

"
http://www.telegraaf.nl/binnenland/50770131/Turken_bedreigen_politici.html

Turken bedreigen politici
door Ron Korver

DEN HAAG - Nederlandse politici van Turkse komaf
worden vanuit hun eigen gemeenschappen bedreigd als
ze de genocide door Turkije erkennen. De discussie
over de Armeense kwestie in Nederland ontwikkelt
zich daarmee tot een enorme rel met Turkije.

De Armeense kwestie, waarbij in 1915 onder het
Ottomaanse bewind tussen de 600.000 en 1,5 miljoen
mensen de dood vonden, speelt inmiddels zo hoog op
dat Nederlandse politici van Turkse komaf vrezen
voor hun leven. Bedreigingen zijn aan de orde van de
dag, aldus een welingevoerde bron die uit angst voor
de levens van zijn vrouw en kinderen unaniem wil
blijven. Ook Tweede Kamerleden van Turkse origine
blijven niet verstoken van bedreigingen aan hun
adres, zo meldt een betrouwbare bron.

Taboe

In Turkije is het erkennen van genocide taboe,
terwijl vanuit Europa juist veel stemmen opgaan die
vinden dat Turkije juist tot erkenning moet overgaan
wil het ooit lid worden van de Europese Unie.

Nederlandse parlementariers en gemeenteraadsleden
zitten totaal klem en durven zich niet meer openbaar
over de kwestie uit te laten. Gisteren gooide de
Turkse Vereniging van Parlementariërs olie op het
vuur met de mededeling voormalige
kandidaat-Kamerleden van Turkse afkomst kunnen
uitzien naar een erelidmaatschap omdat ze weigerden
te erkennen dat er in 1915 in Turkije volkerenmoord
heeft plaatsgevonden.
"

.... Kortom: is D66 gezwicht voor dergelijke
bereigingen? Is er een beeld te geven van de
omstandigheden, waaronder ...? Of, staat het er
volstrekt buiten?

Henk Elegeert