fatma=goed

Henk Vreekamp vreek72 at HETNET.NL
Thu Nov 30 09:48:57 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmm,

Laten we de discussie wat redelijk houden, en wat feitjes strooien (5
december naakt):

- de Armenen werden in 1915 in steden en dorpen gevangen en zonder eten en
drinken losgelaten in de Syrische woestijn zonder kans op terugkeer
(woestijn als ''open'' concentratiekamp);

- het minimumaantal waar niemand onderuit kan is een half miljoen doden,
maar de meest redelijke schatting is 1,3 miljoen (als ik mijn buitenlandse
kwaliteitskranten mag geloven, incl. de commentaren van historici); de
schatting als methode is redelijk, tijdens de van staatswege geinitieerde
moord was de staat namelijk zelf in opschudding en daarmee ook de
continuiteit van de administratie;

- al veel eerder waren er etnische massamoorden in het Ottomaanse Rijk dat
wankelde: rond 1905 moordden Armenen ook etnische Turken zo massaal dat
menige voorpagina van o.a. Franse dagbladen dit uitbeeldden (eentje ervan
hangt regelmatig aan mijn muur); kortom het was een soort Joegoslavie
avant-la-lettre, met dit verschil dat de massamoord - het laten versterven
van Armenen - van 1915 veruit de grootste was.

Na 1945 heet van staatswege aangevangen massamoord genocide, een juridische
term. Niks tegen. Muggenzifters zeggen dan dat genocide van voor 1945
hooguit alleen massamoord mag heten. Dat lijkt dan minder erg volgens
formele normen.

Geen enkele Turkse regering noch de Nationale Veiligheidsraad
(toezichthoudende militaire top) willen in principe iets van die moorden
weten, pas na internationale druk doen ze nu iets aan de verhouding met de
Koerden. Dat pleit ervoor Turkije voorlopig zeker niet in de EU toe te
laten.

En wat betreft dat Nederlands-Turkse kamerlid bij D66: heeft iemand haar de
laatste jaren op een Turks-nationalistische uitspraak of houding kunnen
betrappen? Zo nee, dan moet je je kop houden. Anders verbreid je de
onderliggende suggestie dat "elke (ex-)Turk een ronkende nationalist" is...

Henk Vreekamp, Utrecht