felicitaties voor Fatma

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Nov 30 00:37:15 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wel Hein, ik ben benieuwd hoe je dan zou terechtkomen als in Duitsland die
discussie verboden zou zijn geweest. Denk aan Oostenrijk, waar het zoveel
meer moeite heeft gekost (nicht erwuenscht - maar niet verboden).
Wie wil dan nog praten, daarover?

Zelfs met een open discussie - denk aan het late uit de kast komen van
Guenther Grass.

Ik begrijp wel dat je naar grote zuiverheid streeft - maar hoever kun je dan
nog leven in deze maatschappij - en in welke dan ook?
Ik accepteer een niet ideale uitkomst - helaas, en soit. Wie is altijd
zonder zonden geweest? In onze club lopen ook reusachtige eikels rond, en je
kunt er niet eens wat van zeggen, zolang de discussie daar niet over gaat.

En tenslotte - pas op met "die zijn weerga niet kent". Dan zijn er veel
grotere in aantal en navrantere - de eigen bevolking (joodse medeburgers,
Cambodjaanse burgers, Chinese eigen bevolking!).

Het schandelijke blijft die nationale trots van de republiek Turkije. Die
ook een oplossing verhindert a la Belgie: een meertalig land, met Koerdisch
als tweede taal.
Maar om van een ieder die in dat land geboren is, publiekelijk de
UN-declaraties horen te citeren, is veel gevraagd.
Ik heb dan ook grote bewondering voor kritische Israelische burgers,
strijdend voor een rechtvaardige vrede voor Palestijnse medeburgers. En wie
daarin zwijgt - ja, dat is 95% van de bevolking! Je moet maar durven te
spreken!

Goed dat ik je las - en ook Marc: meteen de radio aangezet, op R1 - Bert
Bakker !

/raimond de tempe