felicitaties voor Fatma

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Nov 28 23:47:14 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart zeide:

> Het woord 'genocide' fungeert dus als een soort wachtwoord dat vertelt
> of je in het progressieve of in het nationalistische Turkse kamp
> thuishoort begrijp ik, en Fatma heeft volgens Hein van twee walletjes
> willen eten (en met succes blijkbaar) door daar niet aan mee te doen.

Nee, genocide is geen politiek scheidswoord. Het is imperatief dat je bij bepaalde misdaden tegen de menseheid en de menselijkheid geen enkele twijfel lat bestaan tussen god en kwaad. En dat gaat wel wat verder dan progressief of nationalistisch. Bepaalde gebeurtenissen zijn té verschrikkelijk om gerekativerd te worden. Genocide behoort tot die gebeurtenissen. De VN heeft vastgesteld dat er sprake is van genocide tegen Armeniërs door nationalistische Ottomanen. Elke relativering is een vorm van rechtvaardiging. Onacceptabel.

> "Krieg ist die bloße Fortsetzung der Politik mit anderen Mitteln" maar
> bij de Armenen vs. de Turken is het ook andersom: politiek is een
> voortzetting van oorlog met andere middelen. Een voortzetting die geen
> einde kent.

De Armeniërs hebben nooit de erkenning gekregen die ze verdienen. Dat is een pijnlijke, héél pijnlijke realiteit. Voor hen en voor de wereld. Hen is niet alleen massaal het leven genomen, ook de bezittingen, landerijen,huizen zijn hen afgenomen. De Turken zijn als de dood dat de Armeniërs hun erfgoederen gaan terugeisen. Godwin of geen Godwin,het doet me sterk terugdenken aan de teruggekeerde Joden na WOII. Ook zijn kregen veelal een fractie terug van wat hen ontnomen was. Een schandvlek op onze vaderlandsche geschiedenis. Maar ach ja, dat was 1946, waar hebben we het over, nietwaar Bart?

> Is het niet meedoen aan die polarisatie nu een teken van morele zwakte,
> het 'goede' nalaten omwille van eigenbelang, of er juist sprake van een
> superieur inzicht dat dit soort spelletjes nergens toe leidt behalve tot
> permanente wederzijdse uitsluiting, vijandschap en non-communicatie?

Nee, het gaat om erkenning van de realiteit. Aan de Zuifafrikaanse waarheidscommissies, waar wèl werd erkend en waar wèl excuses werden uitgesproken, hebben we kunnen zien dat erkenning veel meer  helende effecten teweeg brengt dan ontkenning. Een belangrijke boodschap, voor Turken, en ook voor verliezende D66-ers...(!).

> Of misschien wel allebei tegelijk.
>
> In ieder geval doe /ik/ er niet aan mee. 1915, notabene!

Ja, da's heel lang geleden. Lastig hè.