felicitaties voor Fatma

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Nov 28 21:26:09 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Hmmm, het is al bijna weer tijd om Godwins Law in te roepen. Is het
> niet zinniger om je bezig te houden met het hier en nu?

Nee, een land dat z'n historie verwaarloost, een cultuur die geen
hitorisch bewustzijn meer heeft is ten dode opgeschreven. Dan dooft het
licht....
Maar goed, Godwins's Law gaat over iets anders, maar hetzelfde kan
gezegd worden over Srebrenica, Stalin's massamoorden, Pol Pot....Of
heeft Pol Pot ook geen bloed aan zijn handen en "moeten de historici er
nog naar kijken...?".

> Er worden op dit moment genoeg mensen vermoord en onderdrukt, en dan
> wil jij het ontkennen of verdraaien van een historisch gegeven uit
> 1915 door extreem-rechtse Turken tot topprioriteit in ons Nederland
> verheffen?

Dit is de drogredenering van de stropop. je kan beter, Bart. Wie heeft
het over topprioriteit gehad? Als, echter, een vragstuk van een
dergelijke omvang én van een dergelijke politieke en historische
importantie op de agenda komt, dan dien je je als politicus/ca uit te
spreken. van Alexander en Fatma weet ik nu waar ze staan in de genocide
kwestie: giebelend en ongrijpbaar aan de kant.

> Uiteraard moeten we in dat hier en nu oppassen dat extreem-rechtse
> Turkse nationalisten in Nederland geen vrij spel hebben om anderen te
> intimideren. Ook moet D66, ook al is het daarvoor een curieus doelwit,
> zich niet laten infiltreren door groepen mensen die in de partij
> volstrekt niet thuishoren. Noem de dingen gewoon bij de naam.

Dat doe ik. D66 heeft een derde zetel gehaald door de non-houding van
Fatma en Alexander. Het loon van je vingers niet willen branden, de
beloning voor nietszeggendheid.

> Nou nou, ik heb al gezegd dat ik de campagne-activiteiten van Fatma
> niet gevolgd heb, maar kun je wat concreter zijn? Als je Fatma
> beschuldigt van extreem-rechtse associaties moet je haar echt zelf
> confronteren, niet dingen hier op de lijst rondstrooien.

Lees nu eens eerst goed wat ik zeg: ik beschukldig Fatma niet van
extreem-rechtse neigingen. Ze heeft handig ingespeeld op principiële
kwestie door niets te zeggen en te relativeren. Ze verloor daardoor haar
integriteit t.a.v. Armeniërs en andere slachtoffers van genocide, maar
won ermee de gunst van Moskeën en nationalistische Turkse
belangengroeperingen. Ik verwijt haar schaamteloos opportunisme, meer
niet. Heel gewoon in de politiek, en nog gewoner voor de gemiddelde
D66-politicus.  Alleen een paar principiële gekken als ik winden zich
daar nog over op. Dus ga over tot de orde van de dag, Bart. Er is NIETS
aan t handje.