felicitaties voor Fatma

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Nov 28 18:47:59 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Nadat dit tot het terugtrekken van Turks Nederlandse kandidaten bij de
> PvdA en het CDA had geleid, was dit een hoofdzaak voor Fatma's
> kandidatuur. Terecht of onterecht. Dat ga je toch niet ontkennen?

Het is in ieder geval geen 'zaak van inherent belang' zoals ik het
hierboven noemde. Uiteraard kun je als politicus niet geheel aan
onzin-publiciteit voorbijgaan, maar je hoeft je er ook niet kritiekloos
aan uit te leveren.

> Net zo zeker als jij. Je schreef immers eerder:
> "Dus, Bert, Boris heeft zijn zetel indirect aan je advies aan Fatma te
> danken ;-)"

Er zijn veel Nederlanders die in principe wel een affiniteit hebben met
D66 (volgens D66 zelf zo'n 30%), waaronder natuurlijk ook Turkse
Nederlanders. Van die 30% heeft maar een klein deel deze keer echt op
D66 gestemd helaas. Dat Fatma haar energie vooral daar gespendeerd heeft
waar dit het meeste resultaat opleverde kun je haar toch niet euvel duiden.

> En die stelling klopt niet als je van mening bent dat velen affiniteit
> hebben met D66, want dan was het gros van die stemmen sowieso naar D66
> gegaan.... ;-)

Dus niet, vandaar het slechte resultaat...

> Het gaat nog steeds om een zeer klein deel
>
> 12,3 % volgens een schattig van de NOS. Maar 30 duizend ligt dichter
> bij 20% schat ik zelf. En daar zitten de Turkse Nederlanders die op
> Pechtold en andere D66'ers hebben gestemd nog niet eens bij. En ook
> niet die vrijzinnige Turkse Nederlanders die vanwege de opstelling van
> de D66 fractie in dezen juist *niet* op D66 hebben gestemd. Hoe dan
> ook, het gaat niet om een zeer klein deel....

Hoezo, volgens het CBS wonen er 366.722 mensen van Turkse afkomst (geen
idee wat voor definitie daarachter zit trouwens) in Nederland.
Kiesgerechtigden, en van hen de opkomst, kan ik nu niet zo snel vinden.
Overigens had D66 ooit met 24 zetels ca. 15% van /alle/ stemmen.

De D66-standpunten m.b.t. de uitbreiding van de EU enz. zijn toch op
zich ook al een reden om op D66 te stemmen?

> Ik schat toch echt in dat niet
>
> Ook dat laatste heeft uiteraard met het onderwerp van de genocide op
> de Armeniers te maken.

Nee, niet dus. Het gaat om dat men een vuurtje opstookt om de relatie
tussen Turkije en de EU te verslechteren. Niet om wat voor materiaal men
toevallig gebruikt om dat vuurtje te voeden.

Bart