Jonge Democraten zien toekomst voor D66

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Nov 24 15:12:17 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bron:  Jonge Democraten
> Datum: 23 november 2006
>

> Jonge Democraten zien toekomst voor D66
> ---------------------------------------

Wow  ... :)

> Met het behalen van drie zetels voor D66 is er geen reden voor feest, maar wel
> voor optimisme.

??

> In de laatste weken van de campagne slaagde de partij erin gemaakte fouten
> achter zich te laten en haar boodschap op gebieden als integratie, onderwijs en
> persoonlijke vrijheden duidelijk over te brengen.

Ik zal ze gemist hebben. Hoe luidde de boodschap?

> De Jonge Democraten, de aan D66 verbonden jongerenorganisatie, denken dat via de
> drie Kamerzetels een waardevol kanaal bestaat om het overheidsbeleid te
> beïnvloeden en tegelijkertijd het profiel van de partij te verscherpen. D66
> zal, om het vertrouwen van de kiezer terug te winnen, de komende jaren duidelijk
> moeten zijn in haar keuzes.

Het vertrouwen terug winnen met het intrappen van
open deuren?

> Wat de Jonge Democraten betreft is kabinetsdeelname niet aan de orde. Met drie
> zetels kan geen noemenswaardige invloed worden uitgeoefend

En ik dacht dat ze van hun fouten geleerd hadden?

> en bovendien zal de
> partij onherkenbaar worden tussen de grotere partijen.

Uhh ?

 > Juist vanuit een
> oppositierol kan op een constructieve maar kritische manier, ongebonden door
> coalitieafspraken, worden gewerkt aan het verwezenlijken van idealen.

?? Dit slaat werkelijk nergens op. Hoezo heeft een
democraat geen (noemenswaardige) invloed?

Wanneer wordt dat clubje nu eens opgegeven?

> 'Wat telt is niet alleen het aantal kamerzetels - hoewel we er graag meer
> hadden gehad - maar ook de kwaliteit van de Kamerleden en het verhaal dat je
> te vertellen hebt. Wat dat betreft is D66 zeker niet gemarginaliseerd,' aldus
> voorzitter Ton Monasso.

Ik vind dit maar een slap verhaal, en weinig
doordacht ook. Zeg dan pas iets als je wat te
vertellen hebt.

> De jongeren verwachten dat de coalitievorming allesbehalve probleemloos zal
> verlopen.

Raar toch, want in een democratie zou dat geen
probleem mogen zijn. Toch weer zo'n partijpolitiek
gedrocht?

> De oproep van partijoprichter Hans van Mierlo om
> eindelijk werk te maken van een gekozen
 > minister-president, zodat
> de kiezer rechtstreeks invloed uitoefent op de
> kabinetsvorming, wordt volmondig ondersteund.

De Jongens zijn tot inkeer gekomen?

Kan er nu echt niet eens worden nagedacht over dit
de afschaffing van een dergelijke
leeftijdsdiscrimineerde organisatie binnen een
partij die zichzelf democratisch noemt?
Die discriminatie zelf verwerpt? Of ligt dat ideeal
nog in het verschiet? Durft men die intergratie nog
niet aan, en zou met zo'n duidelijke keuze niet aan
vertrouwen worden gewonnen bij de kiezer?

Henk Elegeert