Derde zetel: met de hakkenover de sloot!

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Nov 23 12:25:29 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Volgens mij scheelde het echt behoorlijk weinig of D66 had de derde
zetel niet gekregen.

Dus iedereen die campagne heeft gevoerd, posters geplakt, folders heeft
rondgebracht, de laatste paar duizend stemmen waren echt nodig!

Psychologisch is het verschil tussen twee en drie zetels behoorlijk
groot, zelfs zodanig dat theoretisch D66 een kabinet CDA-PvdA mogelijk
zou kunnen maken (uiteraard een puur hypothetische mogelijkhed).

Geen idee trouwens of de voorkeursstemmen uit gaan maken wie de drie
kamerleden gaan worden voor D66.

Het is natuurlijk wel dramatisch als er zoveel mensen op onzin-partijen
als SP en Wilders stemmen en D66 maar 10% van haar electorale potentieel
haalt.

Misschien moet er vers bloed komen in de campagne teams van D66, want de
PS verkiezingen leveren de 1e kamer, en D66 heeft het hard nodig om de
opgaande lijn te krijgen die aangeeft dat het dal gepasseerd is.

Pechtold moet wat mij betreft zeker de kans krijgen om in de tweede
kamer te bewijzen dat hij toch echt wel de essentie ziet en deze helder
kan verwoorden. Eerst bijles nemen, dat wel.

Bart