Van Mierlo op zoek naar het indeterminisme

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Fri Nov 17 14:22:03 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja, van harte eens met M.A.
Een bijzonder mooie film. Ik kreeg weer even het gevoel waarom ik al zoveel jaren bij D66 ben. Al ben ik dan niet van die eerste decennia, maar van de jaren 80.
Dit zoekende tasten, lopen langs enkele stukjes leven die laten zien dat het echt onvoorspelbaar is, zo leven. Je mag wel allerlei dingen willen, het pakt toch anders uit.
Juist - indeterminisme, Marc-Alexander legt de vinger op de juiste plek. Even niet om gemiste kansen - Henk V. geeft een paar voorbeelden - maar wat die maakt in je leven.
Dit is echt HAFMO - zo'n moment dat-ie al bijna was aangenomen bij De Tijd, maar dan: "ja, dat is waar ook, ik geloof niet meer in God". En zo wordt hij doorgesluisd naar de overbuurman, de redactie van Het Handelsblad.
En wat boeit je dan echt? Nu, met zo'n groot stuk leven achter je, en nog maar weinig voor je? Dat mediterrane licht, weten dat daar een flink stuk van onze cultuur vandaan komt.
Eens eventjes niet op behaalde successen, of gemiste kansen, of vergaarde rijkdom letten - daar gaat het toch niet om in ons leven.
Als je het gewoon kunt doen om een paar keer per jaar naar je zus in Rome te gaan, dan is dat toch al mooi?
Als je dan nog met goede vrienden olijven mag plukken, en je zit heerlijk buiten aan tafel, en je kunt je in de locale taal aardig redden - mooi toch?
Want dit is het echte geschenk - dat je dit mag leven, hier en nu, op die manier! Terwijl je langs de rand van de dood bent gegaan  - dan weet je wat echt belangrijk is.
Ja, ik hoop dat dit met mij vele anderen weer doet voelen dat dit toch - ondanks veel - onze club is! Met een tikkeltje familiegevoel.

/raimond de tempe