WebTV: Pechtold beveiligd na conflict met Wilders

Thu Nov 9 09:30:00 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Novum
Datum: 9 november 2006
Ref:   http://www.campus.tv
       http://www.campus.tv/index.php?action=showmovie&movieid=217

Pechtold beveiligd tijdens campagne
-----------------------------------

(Novum) - D66-Lijsttrekker Alexander Pechtold wordt tijdens het voeren van
zijn campagne voor de verkiezingen over een kleine twee weken begeleid
door enkele beveiligingsmensen. Volgens Pechtold heeft deze maatregel te
maken met het conflict dat hij zou hebben met Geert Wilders, lijsttrekker
van de Partij voor de Vrijheid. Dat blijkt uit een donderdag gehouden
interview met studentenzender Campus TV.

Over de bedreigingen wil Pechtold niets kwijt. "Over dit soort dingen moet
je niet te veel praten, dan lijkt het net alsof er een enorm probleem zou
zijn." Volgens de D66-leider is dit de gang van zaken in de politiek anno
2006. "Politici moeten er rekening mee houden dat er mensen zijn die met
rare middelen proberen druk uit te oefenen. Ik blijf vooral mezelf."

In het lijsttrekkersdebat in oktober bij Radio 1 noemde Pechtold de
uitspraken van Wilders over een moslimtsunami te walgelijk voor woorden.
Wilders voelde zich hierdoor beledigd en wil sindsdien geen woord meer
wisselen met de D66-lijsttrekker. "Ik vond het wel heel bijzonder dat hij
in een radiogesprek met Giel Beelen de telefoon ophing toen hij hoorde dat
ik er was. En dat hij alle debatten met mij heeft afgezegd", zegt Pechtold
in het interview. "Maar goed, laat hem maar wegblijven. Ik ben er!"

--------
(c) 2006 Novum