Pechtold haalt fors uit naar Balkenende

Tue Nov 7 09:30:42 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   De Jonge Journalist
Datum:  7 november 2006
Auteur: Hans Hindriks

Pechtold haalt fors uit naar Balkenende
---------------------------------------
'Een blamage, ik schaam me voor hem als premier'

In een exclusief interview met De Jonge Journalist haalt Alexander Pechtold,
lijsttrekker van D66, vandaag fel uit naar minister-president Jan Peter
Balkenende. Pechtold doet dit naar aanleiding van uitlatingen van Balkenende
over de strafmaat die de voormalig Irakese dicatator Saddam Hussein is opgelegd.

In het televisieprogramma Buitenhof zei Balkenende zondag dat 'er recht wordt
gedaan aan hetgeen Saddam Hussein heeft gedaan.' Hij noemde de doodstraf door
ophanging die Hussein boven het hoofd hangt, 'een oordeel dat past bij zijn
schrikbewind.'

Pechtold is oprecht boos en verontwaardigd over die uitspraken. 'Het is
schandalig dat hij die strafmaat verdedigt. Ik schaam me diep dat hij mijn
premier is. Ik ben bang dat hij diep van binnen denkt, het zijn maar Islamieten,
die blijven toch anders, dus het moet daar maar kunnen. Volgens mij denkt hij
dat echt. En het is ook niet de eerste keer, dat hij ons land te schande maakt;
Ik denk bijvoorbeeld terug aan het incident in Indonesie (Balkenende sprak zich
hier impliciet uit tegen het homohuwelijk, red.), dan denk ik, ja deze man, met
dit geklungel, vertegenwoordigt toch ook mij? Op zulke momenten verwacht ik
gewoon een antwoord dat past bij onze beschaving. In die leiderschapskwaliteiten
schiet hij schromelijk tekort. Ik vind het echt een blamage dat hij zegt dat de
doodstraf een passende straf is, ik kan het niet anders zeggen. Je kunt niet
vanuit het Westen, waar wij de Amerikanen scherp proberen te houden, en waar
Amnesty International al jaren aan het vechten is tegen de doodstraf, met zoiets
naar buiten komen. En als hij nou overvallen zou zijn door zo'n vraag, maar
nee, de AIVD heeft meer dan zes maanden aan zo'n antwoord kunnen werken, en
dan toch zo'n uitglijder. Dan denk ik, hoe kun je dat nou doen?'

Het grote interview met Alexander Pechtold verschijnt morgen op De Jonge
Journalist. Over het leven als leider van een kleine politieke partij, over
sms'jes van de woordvoerder, uitval in het vmbo, het doorspoelen van de video
van het lijsttrekkersdebat tussen Bos en Balkenende, een bak chocoladevla,
stokpaardjes en voorbeeldfiguren in de politiek.

Op campagne met Alexander, de reportage en het volledige interview, morgen op De
Jonge Journalist.

--------
(c) 2006 De Jonge Journalist