D'66 in het "nieuws"

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Thu Nov 2 10:57:14 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Punt één: Je bent duidelijk niet op het jongste JD-congres geweest. Er komt een nieuwe generatie aan, met weer andere punten dan Opschudding; ze hechten minder aan dat "Sociaal-Liberaal".
Punt twee: Pechtold, Kaisa Ollongren, Boris van der Ham en vele generatiegenoten zaten NIET bij "Opschudding" die je nu tot Bezettingsmacht van D66 uitroept.
Punt drie: Fatma, die tegen de Inburgeringswet stemde, is veel te eigenzinnig om zich naar enig dogmatisme te voegen.
Punt vier: Sophie in 't Veld zat wél bij Opschudding, en we moeten ons volgens jou dus ook diep schamen voor haar optreden (zeker als je kans loopt, door Moskouse skinheads en door Poolse Boerenpartij-kaderleden in elkaar getremd te worden voor je principes...). Ga nu gauw op het dak zitten...

  Als er één generatie D66 nog in haar macht heeft, is het die van de ereleden, die allemaal boven de 50 zijn. Hafmo via Pechtold, en anderen via eigen kanalen. Met de nederlaag (in juni) en het terugtreden (nu) van Lousewies is de invloed van "Opschudding" juist substantieel teruggedrongen; of zie jij Opschudding-drampuntjes in Pechtolds campagne?
  Pechtold werd echt niet door Opschudders gesteund; ik ben daar geeneen van tegengekomen; maar eerder door D66-traditionalisten die niet van avonturen houden. En de traditionalisten kregen de meerderheid. Wie is hier de "bezettingsmacht"? En hoeveel gaan daar tegenin: het was 52-48 bij de Lijsttrekkersverkiezing...
  Ik zei op het Zutphense congres al tegen je na Pechtolds rede: dat zijn allemaal oude D66-punten, nix nieuws.

  Je vind het stom van Pechtold dat hij zich tegen Wilders keerde. Nee, hij had zich met Rutte tegen Balk moeten keren, dát is de VVD ook zo goed bekomen. Dan hadden we evenveel publiciteit gehad als Halsema en Marijnissen, dat wil zeggen (ik heb alle kranten die ik ken bij elkaar opgeteld): 10 zinnen op veertig drukbeschreven Volkskrantformaat-krantenpagina's.
  Als Rutte én Pechtold zich tegen Balk hadden gekeerd, had die de oude Antithese uit de kast kunnen halen. En waren wij ons profiel ten opzichte van de Verdonk-partij kwijt geweest.

  En voor zover ik het kan zien, staan de LibDems van Sammy even sterk als DéZes, jeweetwel, die club die in de sportkantine naast de Hanzehof gelanceerd werd toen D66 daar congresseerde: nergens in de peilingen te vinden.

  We hebben enige malen bij Den Haag CS gefolderd, maar in tegenstelling tot de EU Referendum campagne hebben we Sammy daar niet getroffen...