Kijktip: De nieuwe gezichten van D66

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed May 31 15:27:09 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 5/31/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:

> Mark, je bent verliefd op je eigen simplisme.

Sterk argument Bart. :-(

> Tenzij je te veel 'god' games gespeeld hebt kun je toch niet denken dat
> je de wereld naar je eigen inzicht kunt inrichten, wie zou er trouwens
> in je speeltuintje willen leven.

Sorry, maar dat doe ik dus juist *niet*. Dat 'wereld naar je eigen
inzicht willen inrichten' doen al die paternalisten juist met hun
verboden en bemoeizucht.

De conclusie is dus veilig dat wat we
> ook doen, alle drugs in de voorzienbare toekomst nog wel onverbrekelijk
> verbonden zullen zijn met criminaliteit.

Nee hoor, is primair een *gevolg* van de war on drugs. Criminaliteit
gerelateerd aan drugs zal er altijd zijn, net als bij andere
producten, maar dan op een veel veel veel kleinere schaal.

 Gokken blijkt ook een dergelijk
> effect te hebben (vgl. voetbal schandalen).

En hoe meer ondergronds hoe winstgevender.

> Zaken die wél legaal zijn, zoals alcohol, geven ook geen aantrekkelijk
> beeld, met recentelijk zelfs tegen de klippen op drinkende jongeren.
> Eigen verantwoordelijkheid, ja, jongeren met sponshersens, wat leuk.

Je mensbeeld is wel erg negatief Bart.

> Roken levert ook al zo'n fraai beeld. Ook de legalisering van
> prostitutie heeft de misstanden niet opgelost.

Tja, ik hou nou eenmaal van individuele vrijheid, denk bottom-up, ben
geen voorstander van een overheid die alles gaat sturen, die gaat
optimaliseren naar macro indicatoren. Maar daar hebben we het al
eerder over gehad. Op dat punt worden we het nooit eens, maar dat
hoeft ook niet...Heeft trouwens niks met simplisme te maken, of het
stoppen van het denken, of soortgelijke kwalificeringen die jij altijd
zo gemakkelijk rondstrooit..

> Toch, dat bedacht ik me natuurlijk ook toen ik die 'Enter Las Vegas'
> schreef, levert de categorie 'zondig' aanzienlijke commerciële kansen
> voor wie er ondogmatisch naar kan kijken.

Met dank aan de paternalisten. Zonder hen geen stinkrijke criminele
drugs-, gok-, en andere baronnen..

Groeten,
Mark Giebels

 Maar wel met beide benen op de