Bolkenstein richtlijn

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue May 30 08:52:42 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De staatsekretaris zei vanmorgen in het nieuws dat dit voor Nederland wel 10.000 banen zou kunnen opleveren. Zal best hoor, dat kan ik niet overzien of inschatten en heb er zo mijn twijfels over of zij dat wel kan. Maar de vragen daarbij komen dan op:
Banen voor wie?
Ten kosten van wie?
Tegen welke voorwaarden, niemand gelooft toch de Nederlandse zeker?
In welke sectoren? Wie wordt er beter van op de werkvloer?

Of zou het echt zoveel banen opleveren in de leidinggevende en uitzendbranche? Juist die mensen die er voor gaan zorgen dat er meer mensen vanuit de armere landen hier naartoe komen en een veelvoud van de lage lonen functies overnemen en de mensen hier passeren? Zoals nu dus al gebeurt maar dan in hogere mate en dadelijk ineens legaal.
Je slaat jezelf dan trots op de borst van kijk eens, 10.000 nieuwe banen en houdt wijselijk je mond dicht over het verlies van de veelvoud van banen aan........... of het verlies in arbeidsvoorwaarden.

Ik kan het volgende week wellicht eens mooi bekijken.
Een kennis van me, is gisteren vertrokken. Hij zit in de WW en is tevens aan het werk als oproepchauffeur voor een bedrijf dat zich beslist geen uitzendbureau wil noemen. Op de loonstrook heet de chauffeur echter wel uitzendkracht, maar dat heeft te maken met de inschaling in de CAO en welke CAO er gehanteert wordt.
Ik ben er vroeger redelijk veel geweest en enkele jaren terug nog eens maar dat was een soort van vakantie. Ik weet en ken de wegen dus.
Zodra er sprake is van vervoer voor derden, en dat is er, is de CAO-beroepsgoederenvervoer van kracht, dat is wet, de CAO van TLN is AV verklaart.
Hij moet een behoorlijk eind Polen in maar dat zou wel kunnen binnen de voorgeschrevn rij-uren dus een slaapcabine was niet nodig, aldus het bedrijf. Haha, binnen die uren kom je niet eens aan de grens. Voor het eten, drinken en alle bijkomende kosten onderweg kreeg hij gisteren het kapitaal mee van wel zomaar 100 Euro. De rest zal hij zelf voor dienen te schieten of zo maar ja, WW en waar moet je dat van doen dan? Maar dat is natuurlijk niet het probleem van de werkgever.
Men heeft aldaar ook een bedrijfje en er staat al een terugvrachtje te wachten. Veel goedkoper zou zijn om een Pool met een autootje hier naartoe te sturen en de rit dus andersom te doen. Maar deze man wil erg graag aan de slag in die branche en gaat ondanks alle waarschuwingen daarvoor.

Volgende week of zo geeft het dus een prachtkans om het eens op papier te hebben en eens na te rekenen. Ik schat het op wat minder dan de helft van wat er betaald had moeten worden maar dat zien we dan wel. Of het zal leiden tot vorderen of zo weet ik niet gezien hij zo graag aan de slag wil en het allemaal maar voor lief neemt.
Maar ja, dat zal de Staatsekretaris bedoelen met al die extra banen misschien, je weet maar nooit met ASO.
Wordt vervolgt.

Ger