politiek "verkleutert" professionals?

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun May 28 22:37:57 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik de Netwerk uitzending van vandaag kwamen de korpsleiders van de
politie aan het woord.

Centrale aansturing en prestatiecontracten kwamen er niet best vanaf.

De term "verkleuteren" vond ik wel treffend.

Natuurlijk kwamen niet zozeer de eigen problemen (gebrek aan
samenwerking, overhead, archaïsche werkwijze) aan bod.

Toch denk ik dat hier een structurele fout van de Haagse politiek
zichtbaar is. Ten eerste denkt men het daar altijd beter te weten, ten
tweede wil men "regelen" wat men vindt dat er zou moeten gebeuren. Ten
derde blijkt dan dat dat averechts werkt en dat men het in feite
helemaal niet goed wist. Dat is dan aanleiding om deze zelfde cyclus
opnieuw te gaan doorlopen, enz. enz.

Sommige dingen centraal faciliteren lijkt me zinnig, maar vanuit Den
Haag micromanagen per sé dus niet.

Uiteindelijk zou denk ik het versterken van de competentie van alle
onderdelen van de politie centraal moeten staan, dat men goed samenwerkt
en zo ook van elkaar leert. Het hoogste rendement van de politie komt
door het benutten van de kwaliteiten van elke functionaris, die daardoor
ook de kans krijgt verder te groeien.

Geen bonnen schrijven als kern-activiteit, maar problemen oplossen (of
als het kan voorkomen). Van publieksvijand weer wat meer vriend worden,
en respect terugwinnen.

Bart