Twijfel en indeterminisme (was: lijsttrekker)

Sun May 28 09:53:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder,
>Het bewerkstelligen ervan is causaliteit.

 Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM>,
>Nee, de relatie tussen de plannen en de verwezenlijking is causaliteit

 Da's inderdaad fraaier geformuleerd.

 Heel strict is causaliteit (oorzakelijkheid) een pijl in een Minkowski-
 diagram waarbij die pijl aan nogal wat voorwaarden moet voldoen. Maar
 ja, om daar hier nu mee te komen aanzetten leek mij wat ver gaan.

 Mark Giebels
>deterministisch zou zijn als er verondersteld werd dat er geen andere
>keuze is, het staat al vast. God stuurt het, en zo. Althans, zo heb ik
>dat begrip altijd opgepakt.

 Presdestinatie en het geen vrije wil hebben is inderdaad deterministisch.
 Maar atheisten kunnen ook deterministisch zijn, hoor (kijk maar naar Van
 der Laan). Oorspronkelijk bezien heb je zeker gelijk - maar ja, dan komt
 die verlichting dus, die filosofen die zich van de religie bevrijden en
 zichzelf meteen weer in eigen boeien slaan. Ik zou het dus wel wat ruimer
 zien dan louter religieus. Zelfs het vastleggen van de quantumtheorie is
 deterministisch...  :-)

 Ik, eerder,
>Zo'n plan kan dus verhinderen dat het wordt uitgevoerd.

 Mark Giebels,
>??

 Omdat het weerstanden oproept bij degenen voor wie weer iets anders vast-
 ligt. Enfin, de politiek op haar smalst...