The Crucible (vragen aan Marc)

Sun May 28 09:28:57 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>Vraag: Wie is John Procter? Wie is Abigail? What happened? Wie hangt? Wie
>legt valse getuigenis af" En....wie is The Judge?

 Wat men noemt: nachtelijke vragen... zie,
    http://www.salemweb.com/memorial/index.shtml

 Waar het mij om gaat is de overeenkomst tussen die film (de film zou de
 beste film uit de 90er jaren zijn, AHA kwam toen naar Nederland en heeft
 iets met film, waarschijnlijk was het de eerste goede film die ze in haar
 leven gezien heeft) en het opereren van Hirsi Ali exact 300 jaar later.

 Het grootste gedeelte van de film gaat over een godsdienstige rechtzaak
 over hekserij waarbij de hysterie hoogtij viert; een en ander loopt uit
 op een onbegrijpelijke moordpartij. Voor een film is dat nogal heavy
 maar het is erger: het handelt hier om een ware gebeurtenis uit 1692 die
 bekend staat als de 'Salem witch trials'. De echte grafstenen staan zelfs
 online, http://www.salemweb.com/memorial/stones1.shtml

 In de film beschuldigt ene Abigail Williams ('Hirsi Ali') mensen van
 hekserij, daarin gesteund door een schare niet minder hysterische jonge
 meisjes (AHA gelovigen, rechtse liberalen als Leon de Winter) die bij
 elke beschuldiging inderdaad een heks ontwaren en dan door het dolle heen
 raken (of juist katatonisch worden). De overeenkomst met AHA is frappant,
 AHA's cartoontrip naar Berlijn zou een scene uit de film kunnen zijn (en
 misschien is het dat ook wel).

 Enfin, het is weer ochtend. We zijn weer wakker.