Twijfel en indeterminisme (was: lijsttrekker)

Sat May 27 12:39:24 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM>,
>Marc, een toekomstvisie is nodig voor het verantwoorden van een koers,
>i.e. het geheel aan keuzes die in het heden worden gemaakt.

 Althans: die koppeling wordt gemaakt. Die behoeven wij natuurlijk niet
 te volgen. Zelf ben ik niet zo voor een koers en verkiezings-programma.
 Trouwens: D66 heeft dat juist aan de kant gezet en doet nu juist weer
 iets 'anders' (Van der Laan geeft het zelfs toe, is er zelfs trots op)
 dan in 2003 beloofd is. Dat toont al aan dat die koppeling denkbeeldig
 is. Vandaar dat het electoraat zich van D66 loskoppelt.

>Een toekomstvisie is niet hetzelfde als de toekomst voorspellen, wat jij
>lijkt te suggereren.

 Misverstand. Daar had ik het niet over.

>Dus bv. Lousewies constateert terecht dat de VS veel socialer is voor
>gehandicapten als het om de openbare ruimte gaat. En ze wil dat
>Nederland zich ook ontwikkelt in die richting. En dus pleit ze voor
>een deltaplan, een rigoreuse koerswijziging. Is dat deterministisch?

 Dat is intentionaliteit. Het bewerkstelligen ervan is causaliteit.
 Niets anders willen is deterministisch. Een 'deltaplan' is de vereni-
 ging daarvan. Zo'n plan kan dus verhinderen dat het wordt uitgevoerd.