De politieke psychose rond Hirsi Ali

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed May 24 22:12:29 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democs en andere racisten,
>
> Wegens een klusje elders plus een aansluitende vakantie las ik slechts
> een buitenlands krantebericht over de Zembla-uitzending rond Verdonk en
> Hirsi Ali. Wegens aanhoudende regen vervroegd huiswaarts gekeerd, werd
> ik overspoeld met o.a. honderden hatemails uit de D66-hoek. Twee keer
> barre regen.

Welkom thuis, Henk. :)

> Een paar algemene opmerkingen resten mij als tijdelijk
> landverlater.

Je hebt het gezien?

> 1. De toon is beslist anti-liberaal, zoniet seksistisch en racistisch.
> Woorden als 'heks'. 'AHA-gelovige' e.d. lijken mij beslist thuis te
> horen in een fundamentalistisch en rechts-extreem domein.

Uiteraard.

> Het seksisme
> droop er vanaf door verwijzingen naar geneuk en besnijdenis. Kennelijk
> durft men dat bij negerinnen.

De vraag ws idd, of de negerin in kwestie mogelijk meer leugens op haar
conto heeft staan, zoals ook die.

> 2. Verder zijn kwesties als wijzigingen in geboortedatum en naam zeer
> onwetenschappelijk behandeld.

Zeker, het betrof opnieuw mogelijk een leugen van de dame in kwestie zelve.

> Een beetje Afrikanist weet zo vele
> analyses te maken over deze kwesties in Somalie.

Is dat uberhuapt relevant? De kwestie gaat over die wlke in het paspoort
sronden en opgegeven waren, en die welke zij nu gegezdg heeft dat het
zouden moeten zijn. Of is de kwestie dat vrouwen sowieso graag liegen
over hun leeftijd? Zeker de Afrikaanse?

Kom Henk, lees je evnen bij. Ik weet het, het is een hoop, maar kom ook
jij hier weer, 'to the point'. :)

 > Uit die hoek kwam niks,
> waarschijnlijk vanwege de gebruikelijke aversies tegen de VVD.

Aannames, Henk, niet onderbouwd ook.

> De enige
> krant die uitvoerig op deze kwesties inging was de NRC, zonder er
> overigens conclusies aan te verbinden (namelijk dat dat gekraai rond
> naam, familie en data mogelijk zinloos is).

Dat ware zo, als niet tegelijkertijd zij op grond van die naam, familie
en data gekraai van de dame zelve, en de opgave gedaan om in het bezit
te komen van het Nerderlandschap tegenstrijdig zouden zijn.

Om de doodeenvoudige reden dat je als land in het buitnelnad niet voor
joker wilt komen staan, door opgave van valse/verkeerd naam en andere data.

En wie zou zo'n gastland ook zo'n klap in het gezicht willen geven?

> 3. Niet alleen culturele factoren rond het omgaan met 'waarheden' zijn
> verwaarloosd. Ook juridische.

Vertel ....

 > De hele discussie vond plaats vanuit een
> ouderwets rechts-positivisme.

??? Ik kan je niet volgen. De dame in kwestie leigt en bedriegt zo lijkt
het.

> Ik vond een betoog in deze trant van
> Dorien Pessers die tevens refereerde aan Hitler's juridische politiek
> vanaf 1933.

Ja, in een andere context. Tijd dat je even de moeite neemt de hele
affaire een goed door te nemen, Henk. Mijn welgemeend advies.

> 4. Geheel vergeten is de context waarin reeds allang bekende
> persoonlijke feiten rond Hirsi Ali recent zijn geplaatst.

Zonder dat de dame in kwestie zorg droeg (haar verantwoordelijk nam) om
aan die asituaite een eind te maken. Ze gebruikte, en opnieuw haar
'angst' en trachte daarmee de werkelijkheid alweer te beinvloeden.

 > De compilatie
> kwam van Zembla, een Vara-programma. Hun directeur kennende moet dit een
> driebandsgrapje (biljartmetafoor) zijn geweest: hoe piepelen we
> VVD-kandidaat-voorzitter Verdonk via uitdaging tot daadkracht jegens
> Hirsi Ali. Een eenvoudig politiek spel vanuit de oppositie. Met
> overigens averechts effect - Verdonk bleef populair.

Nawijn heeft de minister navraag laten doen bij de IND. Het controleren
van kabinet/de regering heet zoiets toch? De taak van de
volksvertegenwoordiger.

> Mijn aversie tegen de volkse conservatieven van de VVD, inclusief die
> onbenul Mark Rutte, is alleen maar toegenomen.

Als dat op die manier daartoe bijgedragen heeft. Ik kan er wel mee
leven, Henk. :)

> Mijn aversie tegen deze D66-lijst eveneens.

Dat lijkt me te voorbarig. Anders, mag ik je vragen die aversie eens te
om-/beschrijven? Te benoemen?

> Ik blijf  als agnost sympathiek staan tegenover de
> agitatie van Hirsi Ali tegen vrouwenonderdrukking en religieus extremisme.

Dat is proma, wie niet, maar het wordt wat lastyiger als ze op zoveel
fronten zelf ons en zichzelf loopt te beliegen.

Overigens vind ik dat een politieke keuze die nauw samenhangt met de
vormgeving van onze democratie, en die wonderwel, veel lijkt op die wlek
volkse conservatieven, als de VVD(en ook hier op de lijst), graag voor
waar willen blijven zien.

Immers, daarin gedijdt zo'n top-down benadering van problemen die tussen
mensen zelf leven en wonderlijk juist over die verschillen van
interpretatie gaan. Daarin voorziet de democratie overigens wer wel maar
niet de invulling die welke wij daar voor kiezen.

Sluit jij je nu juist weer aan bij die verzuildemaatschappij, Henk?

> Deze lijst bracht geen uitzicht op iets redelijks. De affaire is een
> nationale schande - helaas alleen in het buitenland.

Met dank aan het gastland dat toeliet dat misbruik te maken van
wetgeving, en de betreffende dame die dat gastland graag misbruikt voor
het bereiken van haar doeleinden.

Daar kun je idd niet trots op zijn.
Misschien dat dit land eens af zien te komen van dat „xenofobe klimaat"?

Henk Elegeert