Nieuwe (tijdelijke) immigratiewetten

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue May 23 13:17:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Bart, Ik loop al sinds mijn 16de regelmatig tussen fabrieksarbeiders.
> Het begon als vakantiewerk, later in mijn studieperiode, en nu voor
> mijn werk. De autochtone Nederlandse en Duitse fabrieksarbeiders
> klagen continue over 'die buitenlanders', het lijkt wel of ze het
> nergens anders over kunnen hebben, al decennia lang.

Ik dacht dat ze het over voetbal, auto's, het weer, vrouwen, enz hadden? ;-)

Maar zou e.e.a. niet gewoon een economische achtergrond hebben? Angst
dat de nieuwkomers een aanslag doen op onze welvaart? Wie ergens last
van heeft (of daar bang voor is) en geen plezier, die reageert toch zo?

> De Amerikaanse
> fabrieksarbeiders hoor je dergelijke taal nooit uitkramen, wel is er
> de immer aanwezig haat tegen Europa en dan vooral de Fransen. Over
> Amerikaanse Moslims hoor je ze nooit, en dat na 9/11...

Op http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_the_United_States lees ik
"Unlike Muslims in Europe, Muslims in the U.S. are in general more
educated and affluent than the national average".

Als je teveel op één hoop gooit dan word je niet veel wijzer.
Bevolkingsgroepen hebben een imago afhankelijk o.a. van de indruk die
bestaat van hoe volwaardig men deelneemt aan het maatschappelijk leven.
Dat imago bepaalt de initiële houding, het vooroordeel als je het zo
wilt noemen. Iemand uit de VS treed je anders tegemoet dan een Brit
(Fransman, Duitser, Japanner, Antilliaan, Pakistaan, Indier, Chinees,
Vietnamees, Turk, Marokkaan, Surinamer, ...). Daar helpt niets tegen.

Het gaat er dus om dat je het profiel weet op te krikken.

> Hetzelfde fenomeen doet zich voor in de taxis in Europa. Altijd worden
> de 'problemen met al die buitenlanders' opgerakeld. 'We worden
> overspoeld en ze pakken al onze banen af en ze willen niet integreren.
> Het wordt tijd dat ze allemaal flink aangepakt worden, die
> luiwammessen...', zo iets.
>
> Dat xenofobe klimaat is er dus zeker in Europa en de laatste jaren is
> het zelfs politiek correct geworden, zeker in Nederland. En dat
> stralen we uit, naar de allochtonen in Nederland en naar het
> buitenland.

Nogmaals, maar onderscheid tussen economische vluchtelingen, die vooral
willen meedelen in welvaart, en mensen die juist kunnen bijdragen aan de
welvaart. Als Bill Gates iedereen zou laten meedelen in zijn rijkdom,
dan was hij op hetzelfde moment arm. Het is begrijpelijk dat hij liever
mensen ontvangt met wie hij samen waarde kan creëren. Hoewel hij ook
veel doet voor goede doelen. Idem voor Nederland.

> Zie ook:
> http://www.volkskrant.nl/binnenland/article325768.ece/Allochtone_ambtenaar_verdient_minder_dan_collega

Eerlijk gezegd vind ik 4% juist erg meevallen hoor. Hoe zat het met
mannen/vrouwen in gelijke functies? Maar statistieken, vooral als ze zo
grofmazig zijn, bekijk ik altijd met de grootste terughoudendheid.

> Het is te hopen dat de economie niet in elkaar stort, want dan kan dit
> wel eens helemaal verkeerd gaan aflopen... Met dank aan de jaren van
> verzuilingspolitiek en de jaren van assimilatiepolitiek van de
> Balkenendekabinetten...

Die diagnose deel ik niet van je, in mijn visie is juist het beknotten
van het publieke debat door 'ongewenste' feiten en meningen weg te
filteren de grootste boosdoener. De beruchte 'politieke correctheid' van
de elite, die ontmaskerd is als struisvogelpolitiek en waardoor die
elite sterk aan prestige heeft ingeboet. Dingen die niet uitgesproken
worden blijven door-etteren.

> [...]
> paternalistisch (sorry Bart voor de woordkeuze...). In de verzuilde
> multiculturele samenleving stimuleerde de politiek bewust het opzetten
> van een aparte zuil voor de allochtonen, en dus stimuleerde men
> segregatie. De allochtoon werd niet als individu behandeld, maar als
> onderdeel van een separate groep. Het huidige assimilatiebeleid is
> zowaar nog paternalistischer. Al het 'on-Hollandse' gedrag moet worden
> aangepakt door de overheid, in scholen, in gezinnen, in moskeeen,
> everywhere...We willen weer terug naar de eenheidsworst van de jaren

Als Verdonk iets zegt over Nederlands praten in het openbaar dan spreekt
ze een ergernis uit van veel Nederlanders. Als een Amerikaan hier vier
jaar komt wonen dan vinden we het ook onprettig als z/hij geen enkele
poging doet om Nederlands te spreken of te verstaan. Van wat ik zie doen
Amerikanen dan ook meestal veel moeite om Nederlands te leren (maar wij
gaan vaak al snel over naar het Engels...).

Ik vind het heel goed dat die emotie uitgesproken wordt, al zijn de
politiek correcte reflexen dan nog steeds zo sterk dat e.e.a. direct
belachelijk gemaakt wordt. Met andere woorden, het onderwerp wordt dood
verklaard. Ten onrechte, en die houding is zeer schadelijk.

Als zoiets speelt dan moeten we er open mee om gaan. Waarom is die
emotie er, wat moeten we ermee doen, liggen er misverstanden of
miscommunicatie over en weer aan ten grondslag? Waarom praat men
eigenlijk geen Nederlands terwijl men hier al langere tijd woont?

> Waarom niet gewoon een echt liberale plurale samenleving nastreven,
> waarin ieder individu en gezin gewoon zelf bepaalt wat voor pad men
> wil uitstippelen in het leven? We zijn toch liberalen? We vertrouwen
> toch op de keuzes van de medemens?

Dus: geen beleid en het beste er maar van hopen?

Overigens, wat jij 'beleid' noemt is volgens mij de resultante van hoe
ontelbare individuen zich gedragen. Iedereen die zijn mening ventileert
in de media draagt een steentje bij.

Bart