Nieuwe (tijdelijke) immigratiewetten

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Mon May 22 13:54:02 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> [...]
> opmerkt. We kunnen een begerenswaardig land *zijn* - vergeleken met
> vele andere landen, maar uiteraard niet vergeleken met het VK en de
> VS... - maar tegelijkertijd kunnen we hard op weg zijn om te dalen op
> de ladder van begerenswaardige landen, juist omdat we beleid maken en
> vooral uitdragen gebaseerd op het uitgangspunt dat iedereen wel naar
> Hollandland toe zou willen komen. En dus ligt de nadruk op beperken
> van immigratie ipv het stimuleren van Nederland als vestigingsland
> voor buitenlandse werknemers, studenten, ondernemers, etc.

Nederland heeft er baat bij dat buitenlanders met een waardevol profiel
hier langs komen, tijdelijk of, als het bevalt, misschien permanent. Het
gaat hier om mensen die soepel inpasbaar zijn, op een behoorlijk nivo.

Dat is exact wat het artikeltje in het NRC beschrijft.

Ik snap niet dat zoiets dan toch aanleiding is voor al dat ergerlijke
gemopper.

Een totaal andere groep buitenlanders wordt gevormd door mensen die
zichzelf isoleren. De categorie moslims en hoofddoekjes.

Die mensen leveren gewoon overwegend problemen op. En ze hebben al zeker
geen positieve economische betekenis voor Nederland. Integendeel.

Je moet dit onderscheid maken. De categorie Laetitia Griffith is welkom,
de categorie (vaders/moeders van) "kutmarokkaantjes" beslist niet.

In feite is er een derde categorie heb ik de indruk, 'vluchtelingen' die
potentieel in de eerste categorie thuis zou kunnen horen, maar die de
kans niet krijgen (categorie Gümüs, Pasić?). Die hebben erg veel last
van de negatieve beeldvorming rond de probleem-allochtonen.

> We hadden een prachtige reputatie, maar momenteel doet iedereen in
> Den-Haag (het kabinet en de meerderheid in de kamer) er alles aan om
> die reputatie om zeep te helpen. En dat doet veel meer schade dan dat
> het verruimen van immigratieregeltjes oplevert.

mopper...

> Voor Verdonk is het zelfs haar kernboodschap.... :-(  Vandaar dat
> Brinkhorst flink kwaad op haar is geworden in het torenkamertje,
> uiteraard...

mopper...

Je reageerde overigens niet op mijn Wilders II verhaal...

Bart