VVD e.v. wisten van Magan...

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun May 21 22:45:13 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
>
> Dat oorzaak en gevolg twee kanten uitwerkt, het is een vicieuze cirkel.
> Burgers kunnen die niet doorbreken want ontberen de directe macht,
> regenten
> willen die niet doorbreken want hebben en houden graag de macht en de
> brede
> baantjesmachine. Is hun macht gedeeld met het volk dan verdwijnen de
> beloningen van de partijbaantjes binnen het staatsbestel en in de grote
> rijke periferie van het bedrijfsleven en instellingen eromheen. Dan opent
> hun gesloten circuit zich en is hun spel uitgespeeld.

Een frustrerend idee. Hoe moeten we daar als D'66 mee omgaan? Na 40 jaar
roepen is er nog nauwelijks iets veranderd. Is er uberhaupt enige invloed
die we kunnen uitoefenen? Ik ben overigens niet helemaal pessimistisch
want de kartels worden een voor een langzaam op zeep geholpen.

> [...]
> organen en het bedrijfsleven en grote financiële instituties. Zoals de
> Kamer
> zelf bepaalt of ze aan grondwettelijke eisen voldoet of niet, bepalen die
> partijen zelf of ze macht democratiseren, dus niet, al wil tweederde van
> de
> bevolking dat wel. Alleen Europa en Europees Hof is de uitzondering
> waaraan
> Nederland niet altijd ontkomt, maar ook daar grijpt onze regering vaak in
> via verdragen die de "schade" van Europees recht indammen.

Europa is inderdaad een machtsfactor die steeds meer de bestaande
machtskartels kan aanpakken. En dat past denk ik in een algemeen beeld van
schaalvergroting en globalisering. Machtsfactoren als partijen, vakbonden
en lokale elites raken hun macht kwijt aan factoren op een hoger niveau.
Dat hoeft natuurlijk nog geen verbetering te zijn. Het democratisch
deficit van de EU is nog veel groter dan dat in Nederland. Is het
overigens echt zo dat tweederde van de bevolking meer directe democratie
wil?